آزادی زندانیان طالبان و احتمال تنش روابط افغانستان با برخی کشورهای غربی

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، رئیس جمهور افغانستان در حالی دستور آزادی 400 زندانی جنجالی طالبان را صادر کرد که شماری از کشورهای غربی خواستار عدم آزادی برخی از این زندانیان هستند.

آزادی زندانیان طالبان و احتمال تنش روابط افغانستان با برخی کشورهای غربی

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ دبیر فیزیک به نقل از اسکای نیوز، دولت افغانستان در حالی برای تامین صلح با طالبان و حفظ روابط با جامعه جهانی کار می کند که فرانسه و استرالیا برای جلوگیری از آزادی دستکم 6 نفر از زندانیان شاخص طالبان تلاش می کنند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان 7 روز پیش پس از تایید لویه جرگه مشورتی صلح دستور آزادی 400 زندانی باقیمانده و جنجالی طالبان را به عنوان بخشی از توافقنامه قطر امضا کرد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای شرح داد: بطور قاطعانه با آزادسازی افراد محکوم به جنایات علیه اتباع فرانسوی مخالف هستیم و به این دلیل از مقامات افغان خواسته ایم این تروریست ها را آزاد نکنند.

از سوی دیگر نیز اسکات موریسن نخست وزیر استرالیا نیز چند روز پیش از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواسته بود تا از آزادی یک عضو طالبان که محکوم به قتل 3 نظامی استرالیایی است، جلوگیری کند.

منابع خبری می گویند که آمریکا نیز فهرست 6 نفره ای از زندانیان طالبان را به دولت افغانستان ارائه کرده و خواستار عدم آزادی آن ها شده است.

یک منبع به خبرنگار سی.بی.اس در افغانستان گفته که فهرست ارائه شده شامل افرادی است که گفته می شود با القاعده در ارتباط هستند و در کشتن نیروهای انگلیسی و دیگر اتباع خارجی نقش دارند.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه افغانستان نیز درباره مخالفت کشورهای غربی، بویژه آمریکا، استرالیا و فرانسه، با آزادی شماری از زندانیان طالبان می گوید که دولت با این کشورها در حال گفت وگو است و تلاش می کند این مشکل به گونه ای حل شود که نه فرصت صلح ضایع شده و نه روابط کابل با شریکان غربی اش خراب شود.

غربی ها باوجودی که از لویه جرگه مشورتی صلح برای آزادی این زندانیان حمایت کردند و می دانند که تکمیل فرایند آزادی زندانیان طالبان پیش شرط این گروه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی است خواستار عدم آزادی آن ها هستند.

کارشناسان می گویند که این رویکرد دوگانه غربی ها در رابطه با آزادسازی زندانیان به ادامه بحران افغانستان دامن می زند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آزادی زندانیان طالبان و احتمال تنش روابط افغانستان با برخی کشورهای غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادی زندانیان طالبان و احتمال تنش روابط افغانستان با برخی کشورهای غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید