مهم ترین بندهای قرارداد اجاره کدام است؟

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، قرارداد اجاره یکی از رایج ترین قراردادهایی است که هرروزه در کشور منعقد می گردد. بیشتر ما از بندها و قوانین قرارداد اجاره ملک یا اجاره آپارتمان اطلاعی نداشته و تنها کاری که انجام می دهیم امضای این قرارداد است. درصورتی که باید بدانیم به محض به وجود آمدن کوچک ترین مسئله ای در هر زمینه ای مبنای مراکز مربوطه برای آنالیز شکایات، همین قرارداد اجاره است. بنابراین ضروری است که شما از تمامی بندها و ماده های اجاره نامه اطلاع داشته باشید تا روزی خدایی نکرده مورد سوءاستفاده قرار نگیرید. در ابتدا و قبل از هر چیز باید بدانید که قرارداد اجاره ملک یا اجاره آپارتمان مابین موجر و مستأجر بر سر مورد اجاره نوشته می گردد که چند بند مهم آن در زیر آورده شده است:

مهم ترین بندهای قرارداد اجاره کدام است؟

ماده 1: طرفین قرارداد

طرفین قرارداد همان موجر و مستأجر می باشند که تمامی مشخصات شناسنامه ای آن ها اعم از اسم، فامیل، شماره شناسنامه و … باید به طور دقیق در قرارداد ذکر گردد و اگر یکی از طرفین نماینده یا وکیل خود را برای عقد قرارداد فرستاده است، ضروری است که هم مشخصات وکیل و هم موکل به طور کامل ذکر گردد. در هنگام عقد قرارداد حتماً مشخصات طرف مقابل را با شناسنامه او تطابق دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

ماده 2: موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

این ماده شامل مشخصات مورد اجاره اعم از آدرس، مشخصات ظاهری، امکانات، کدپستی و مشخصات سند مالکیت است که به طور صحیح باید در قرارداد اجاره آپارتمان یا اجاره ملک عنوان گردد. در هنگام عقد قرارداد اجاره ملک یا اجاره آپارتمان حتماً مدارک مالک را به طور دقیق آنالیز کنید تا از مالکیت او مطمئن شوید که مبادا مال غیر را به شما اجاره دهد زیرا طبق قوانین و ماده های اجاره نامه، مستأجر به هیچ عنوان اجازه اجاره مورد اجاره را به غیر ندارد حتی مثلاً یک اتاق از ساختمان اداری یا یک انباری از واحد مسکونی.

ماده 3: مدت اجاره

این بند شامل مدت زمان اجاره، تاریخ تحویل و تاریخ خاتمه قرارداد است. در هنگام عقد قرارداد اجاره آپارتمان یا اجاره ملک باید بسیار به این بند توجه کرد زیرا درصورتی که تاریخ عقد و خاتمه قرارداد درون قرارداد ذکر نشده باشد، قرارداد فاقد اعتبار بوده و فسخ شده تلقی می گردد. همچنین باید توجه داشت که اگر موجر مورد اجاره را دیرتر تحویل مستأجر بدهد یا مبلغ ودیعه را دیرتر از موعد مشخص شده به او برگرداند موظف است به ازای هرروز مبلغ خسارت عنوان شده در قرارداد را پرداخت نماید. همچنین اگر مستأجر دیرتر از موعد، مورد اجاره را به موجر بازگرداند موظف است درازای هرروز مبلغ خسارت عنوان شده را پرداخت نماید، حتی موجر می تواند مبلغ خسارت روزانه را از ودیعه کم و مابقی را به مستأجر بازگرداند. در قراردادهای تجاری نیز مستأجر موظف است در هنگام خاتمه قرارداد مورد اجاره را بی قید و شرط تخلیه نماید.

ماده 4: اجاره بها و نحوه پرداخت

این بند شامل مقدار ودیعه، اجاره و نحوه پرداخت ودیعه و اجاره است که باید به طور دقیق در قرارداد اجاره ملک یا اجاره آپارتمان عنوان گردد. حتماً توصیه می گردد اگر برای هریک از موارد ودیعه یا جارِ به موجر چک پرداخت کردید، شماره چک ها را به طور دقیق در قرارداد عنوان کنید تا برایتان دردسر نگردد و کاملاً قانونی ثبت گردد. مستأجر موظف است تا مبلغ اجاره را درست سر موعد توافق شده پرداخت کند و درصورتی که از این امر امتناع کند موجر می تواند هنگام خاتمه قرارداد میزان اجاره های پرداخت نشده را از مبلغ ودیعه کسر نماید و مابقی را به او بازگرداند. حتی اگر میزان اجاره های پرداخت نشده بیشتر از مبلغ ودیعه بود، به محض اتمام ودیعه موجر می تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه مورد اجاره اقدام نماید.

ماده 5: شرایط تسلیم عین مستاجره

این بند شامل تاریخی است که باید موجر ملک مورد اجاره را به صورت سالم و کامل تحویل مستأجر نماید و همچنین شغل یا تعداد نفری که می توانند از مورد اجاره بهره برداری نمایند در آن عنوان شده است. مطابق این بند در قراردادهای اجاره ملک یا اجاره آپارتمان مستأجر به هیچ عنوان نمی تواند نوع شغل مورد اجاره عنوان شده در قرارداد را تغییر دهد، این به این معناست که به عنوان مثال اگر شخصی مغازه ای را برای سوپرمارکت اجاره کرد نمی تواند در آن مکانیکی باز کند. هم چنین مستأجر موظف است مورد اجاره را کاملاً سالم و به همان شکلی که آن را اجاره نموده است به موجر تحویل دهد و هیچ گونه خسارت و زیانی را به آن وارد نکند و در صورت واردکردن هرگونه خسارتی موظف به پرداخت خسارت می گردد. علاوه بر این مستأجر در تمام مدت موظف به رعایت شئونات اخلاقی بوده و حق استفاده از مورد اجاره را جهت منافع شرکت های هرمی نداشته و نخواهد داشت. و هم چنین در تمام مدت اجاره مورد اجاره به طور کامل تحویل مستأجر بوده و موجر حق هیچ گونه دخالتی را نخواهد داشت.

به غیراز بندهای عنوان شده ، شما در هنگام عقد قرارداد اجاره ملک یا اجاره آپارتمان تمامی شرایط و توافق های طرفین را در قرارداد عنوان نمایید، مانند توافق تخلیه پیش از موعد. و همچنین مطمئن شوید از قرارداد دو نسخه نوشته می گردد که یک نسخه نزد مستأجر و نسخه دیگر در نزد موجر بماند. توصیه ما به شما این است که به هیچ عنوان قرارداد اجاره ملک یا آپارتمان را امری بی فایده نشمارید و از مراجعه به دفاتر مشاور املاک معتبر و دارای جواز امتناع نکنید و به هیچ عنوان قراردادهای اجاره ملک و اجاره آپارتمان را به صورت دستی و بدون دو شاهد بالغ ننویسید.

منبع: هومینگ

به "مهم ترین بندهای قرارداد اجاره کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین بندهای قرارداد اجاره کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید