فرسایش بادی 20 میلیون هکتار از اراضی کشور

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، بیابان به اکوسیستم های زوال یافته ای گفته می گردد که به دلیل تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی پتانسیل فراوری بیولوژیک خود را از دست داده است یا در حال از دست دادن است با توجه به این عوامل ایران در هر دهه 65 میلیمتر به سمت خشک و بیابانی شدن پیش رفته است.

فرسایش بادی 20 میلیون هکتار از اراضی کشور

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، بیابان به مناطق دارای اقلیم های خشک و فراخشک گفته می گردد که میزان متوسط بارندگی سالیانه آن کمتر از 150 میلیمتر و درصد پوشش گیاهی چندساله آن کمتر از 10 درصد باشد. با توجه به این شرح در کشور ما حدود 100 میلیون هکتار از اراضی در معرض بیابانی شدن قرار دارند. در ادامه به 10 نکته درباره بیابان ها اشاره شده است:

یک سوم جمعیت جهان و 44 درصد از اراضی زراعی جهان در مناطق خشک قرار دارند.

کشور ما نیز روی کمربند خشک جهان قرار گرفته و میزان بارش ها در آن یک سوم متوسط بارش های جهان است همچنین میزان تبخیر در ایران حدود دو تا سه برابر میزان تبخیر در جهان است.

در مجموع حدود 100 میلیون هکتار از اراضی کشور ما بر اثر فرسایش بادی، آبی، شوری زایی و تخریب فیزیکی، شیمیایی خاک در معرض بیابانی شدن قرار دارند.

بر اساس مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حال حاضر 32 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشور تبدیل به بیابان شده اند و در قالب کویر، تپه های ماسه ای، اراضی شور و نمکزارها شناخته می شوند.

بیش از 20 میلیون هکتار از اراضی کشور در 22 استان تحت فرسایش بادی قرار دارند و از این مقدار 7.7 میلیون هکتار جزو کانون های بحرانی فرسایش بادی هستند. این مناطق در استان های سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان، اصفهان، مرکزی، ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و… قرار دارند.

دو عامل انسانی و طبیعی در تبدیل عرصه های خشک کشور به بیابان نقش دارند.

نبود تعادل بین ظرفیت مراتع و دام یکی از عوامل انسانی بیابان زایی است. در حال حاضر دو برابر ظرفیت مراتع در کشور دام وجود دارد. از طرف دیگر نابودی جنگل ها، تغییر کاربری اراضی و تخریب ناشی از برداشت معادن در بیابان زایی مؤثر هستند.

بر اساس پژوهش های پژوهشکده هوا اقلیم طی 49 سال اخیر، در هر دهه حدود 11 میلیمتر از میزان بارش ها در کشور کاهش یافته است همچنین در هر دهه تبخیر نیز 54 میلیمتر افزایش یافته و درجه حرارت در کشور در هر 10 سال نیز 0.4 درجه سانتیگراد افزایش پیدا نموده است.

در مجموع ایران در هر دهه 65 میلیمتر به سمت خشک و بیابانی شدن پیش رفته است.

سفره های آب زیرزمینی در 335 دشت کشور بیلان منفی دارند و در هشت دشت کشور در حالت فوق بحرانی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فرسایش بادی 20 میلیون هکتار از اراضی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرسایش بادی 20 میلیون هکتار از اراضی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید