پرسش مهم کارشناسان شهری از شهردارتهرن درباره پروژه پیاده راه گیشا

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، خبرنگاران: نقص کلیدی پروژه های تفریحی و تفرجی شهر تهران در جدیدترین پروژه اجرایی شهرداری نیز برطرف نشده است.

پرسش مهم کارشناسان شهری از شهردارتهرن درباره پروژه پیاده راه گیشا

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیکپروژه موسوم به پل زندگی که قرار است از تبدیل پل قدیمی گیشا به پیاده راه و محل مکث شهروندان متولد گردد، در حالی مراحل نهایی طراحی را سپری می کند که گروهی از کارشناسان ترافیکی از هم اکنون نسبت به سرنوشت جریان ترافیکی در این محدوده پس از بهره برداری از پروژه مذکور ابراز نگرانی می کنند. فقدان ظرفیت توقف با خودرو در این محدوده همین حالا هم ساکنان محله گیشا را با مشکل روبه رو نموده و در صورت اجرای یک پروژه فرامنطقه ای منحصربه فرد در این منطقه، قطعا جذب سفر به گیشا بسیار بیشتر از ظرفیت این محله خواهد بود و باید در فاز طراحی، برای این موضوع چاره اساسی اندیشیده گردد.

فقدان پیوست ترافیکی در اغلب پروژه های غیرترافیکی شهر مسئله ای است که از دیرباز و در دوره های گذشته مدیریت شهری نیز وجود داشته، اما از آنجا که هر سال ظرفیت های پایتخت محدودتر از سال قبل می گردد، اثر منفی این نقص اکنون بیش از هر زمان دیگری ملموس و مشهود است. به گزارش دنیای اقتصاد، فقدان پیوست ترافیکی در خصوص بسیاری از پروژه های شهری با کاربری تفریحی و تفرجی مصداق دارد، از پروژه هایی در مقیاس بوستان همچون پارک آب و آتش تا پروژه های خاص تر و با ابعاد اجرایی وسیع تری همچون پل طبیعت و دریاچه چیتگر. برخی از این جنس پروژه ها همچون دریاچه چیتگر اگرچه در یک فضای بکر شهری اجرا شده و ظاهرا مسئله ای از بابت جذب سفر هرچه بیشتر از دیگر مناطق شهر و حتی گردشگران شهرهای دیگر را ندارد، اما در عمل، ماهیت این پروژه ها نیز بدون اشکال نیست. اکنون مراجعه کنندگان به مجموعه بوستان، دریاچه و مراکز تفریحی جانبی فعال در این محدوده برای بهره برداری از امکانات موجود در روزهای تعطیل با مشکل کمبود فضای پارک روبه رو هستند و پارکینگ های پیش بینی شده برای تعدادی از خودروها مسافت قابل توجهی با دریاچه چیتگردارد که پیاده طی کردن آن همراه افراد سالمند و بچه ها بعضا ناممکن می گردد.

نگاهی به محصولات تفریحی و تفرجی یک دهه اخیر شهرداری تهران نشان می دهد این اشکال در بسیاری از آنها مشهود است و در برخی موارد حتی جهت دسترسی دارای ظرفیت ترافیکی کافی به پروژه پیش بینی نشده است. پروژه پیاده راه گیشا نیز که چیزی شبیه پل طبیعت در محدوده تپه های عباس آباد پایتخت است، با این مفقودی مهم یعنی فقدان پیوست ترافیکی کارآمد روبه روست که تبعات آن حداقل به دو شکل می تواند بروز و ظهور پیدا کند. از یک سو طبیعی است با اجرای این پروژه تفریحی، سفر با خودروی شخصی به محله گیشا افزایش می یابد؛ محله ای که همین حالا با اشباع ظرفیت های ترافیکی روبه روست و در ساعات پیک نه تنها هیچ فضای پارک حاشیه ای قابل استفاده ای وجود ندارد، بلکه حتی خودروهای عبوری از این محله نیز با ترافیک سنگین روبه رو هستند. واقعیت ناخوشایند دیگری نیز وجود دارد؛ اینکه جنس سفرهای تفریحی شهروندان تهرانی در تمام ایام هفته، سفر با خودروی شخصی است و این یعنی شبکه حمل و نقل عمومی کامل، کارآمد و جذابی وجود ندارد که شهروندان را ترغیب کند این ناوگان را جایگزین خودروی شخصی کنند. بنابراین محصول گردشگری تعریف شده در تهران باید حتما به فضای پارکینگ کافی مجهز باشد. این اصل در خصوص تمام پروژه های تفریحی و گردشگری شهر صدق می کند، اما در خصوص پروژه پل زندگی در گیشا از این بابت که قرار است در یک محله با بافت غالب مسکونی اجرا گردد، اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می کند. در خصوص پروژه مذکور، نزدیکی به حداقل دو مرکز جاذب سفر شامل پارک بزرگ و فرامنطقه ای گفت وگو و محل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران نیز علاوه بر بافت غالب مسکونی محله مصداق دارد و این یعنی در صورت سهل انگاری در تامین پارکینگ کافی، امکان تداخل ترافیک بازدیدکنندگان از این اماکن با ترافیک بازدیدکنندگان از پل زندگی وجود دارد و مشکل ترافیک می تواند به مراتب بغرنج تر از آنچه تصور می گردد، بروز و ظهور پیدا کند.

در محل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران سالانه حداقل دو نوبت نمایشگاه پربازدید برگزار می گردد که همین حالا هم مشکل فضای پارک به دلیل پرشمار بودن بازدیدکنندگان این نمایشگاه ها در محله گیشا و در ایام خاص برگزاری رویدادهای مذکور مشهود است. به این ترتیب تشدید مشکل فقدان فضای پارک کافی برای خودروها یکی از تبعات جدی بهره برداری از پل گیشا در صورت فقدان پیوست ترافیکی کارآمد در این پروژه است و حتی می تواند امکان بهره برداری دائمی و پایدار خانواده ها از این فضای عمومی اضافه نموده شده به امکانات شهر را سلب کند؛ چراکه شهروندان با یک نوبت مراجعه و مشاهده مسائل توقف خودرو، ممکن است به کلی قید مراجعه دوباره به این پل را بزنند.

افزون بر این پروژه مذکور تبعاتی هم برای خانوارهای ساکن در محله گیشا دارد و می تواند امنیت و آسایش آنها را مخدوش کند. در جریان تدوین پیوست ترافیکی باید دقت مضاعفی به ابعاد و چگونگی بهره برداری از پل زندگی گردد تا این پروژه ساکنان محله را با چالش ترافیکی و از بین رفتن حداقل شاخص های آسایشی که از یک محله مسکونی انتظار می رود، روبه رو نکند. بر اساس اطلاعاتی که از درون مدیریت شهری در اختیار دنیای اقتصاد قرار گرفته است، این پروژه در مرحله طراحی قرار گرفته است و اکنون زمانی است که باید پیوست ترافیکی آن نیز تدوین گردد. البته ناگفته نماند در دوره های گذشته نیز در خصوص برخی از پروژه ها، ادعای تهیه پیوست ترافیکی مطرح بود، اما این پیوست ها در برخی موارد به شکلی تدوین شده بود که مقصود اجرایی پروژه را تایید کند. نمونه شاخص آن پیاده راه 17 شهریور بود که پس از اجرا اهالی و کسبه را با چالش های جدی روبه رو کرد؛ چالش هایی که پس از هفت سال هنوز ادامه دارد و حتی با وجود صدور مجوز دوباره تردد خودروها در بخشی از این پیاده راه نیز حل نشده است.

ویژگی مهم پروژه گیشا، وجود ایستگاه متروی تربیت مدرس از خط هفت در این محدوده است که انتظار می رود در تدوین پیوست های ترافیکی این موضوع لحاظ گردد که بخشی از سفرها به مقصد پل زندگی از طریق این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی انجام گردد. همچنین معابر بزرگراهی این محدوده نیز به ظرفیت سنجی نیاز دارد، چراکه این معابر در ایام تعطیلات مناسبتی اغلب با ترافیک سنگین روبه رو هستند و باید دید چطور می توانند جوابگوی سفرهای بیشتر به سمت مقصد گردشگری جدید شهر در این ایام باشند.

پل زندگی مایه آسایش می گردد یا آزار؟

حامد خانجانی، کارشناس ارشد مدیریت ساخت در گفت وگو با دنیای اقتصاد، با اشاره به اینکه محله گیشا در حدفاصل بزرگراه های چمران از شرق، شیخ فضل الله نوری از غرب، حکیم از شمال و آل احمد از جنوب با یک بلوار اصلی 30 متری و کوچه هایی اکثرا 12 متری است که به صورت شطرنجی از بلوار اصلی شاخه می گیرند، گفت: این محله در اواسط دهه 40 شمسی در تهران بنا شده است. بافت مسکونی گیشا تا پیش از دهه 70 بناهایی یک یا دو طبقه بود که با ساخت و سازهای سه دهه اخیر اغلب به آپارتمان هایی با 5 طبقه مسکونی تبدیل شده است. وی یادآور شد: انتهای بلوار اصلی گیشا تا سال های 73، 74 پارکی جنگلی با امکان سوارکاری قرار داشت اما ساخت بزرگراه حکیم و برج میلاد، پارک جنگلی را از بین برد و بلوار گیشا را از بن بست خارج کرد. ساخت بازار بزرگ نصر روی کانال آب حد فاصل خیابان های نهم و یازدهم در نیمه دوم دهه 70 نیز موجب استقبال مردم مناطق اطراف برای خرید و افزایش مراجعات به این محله شد.

به گفته خانجانی، بعد از افتتاح بازار بزرگ نصر و افزایش مراجعات فرامحلی، مجتمع های تجاری دیگر در بلوار اصلی گیشا و کوچه های فرعی آن نیز ساخته شد. همچنین احداث بوستان وسیع و زیبای گفت وگو در ضلع شرقی محله از سال 82 موجب جذب روز افزون گردشگر از اقصی نقاط شهر شد. وی نسبت به اینکه افزایش جمعیت ساکن گیشا از 10 هزار نفر در دهه 60 تا حدود 60 هزار نفر کنونی و افزایش تردد روزانه مردم از محلات و مناطق اطراف برای خرید و گشت و گذار به این محله، با افزایش سطح معبر اصلی یا اقدامی برای تامین محل پارک خودروها همراه نبوده است، انتقاد کرد و اضافه نمود: کمااینکه هیچ یک از مراکز تجاری و تفریحی بزرگ آن پارکینگ مشخص و مستقل ندارند و بازدیدکنندگان خودروهای خود را در معابر عمومی پارک می کنند.

به گفته خانجانی، اجرای طرح ترافیکی زوج و فرد و مشخص بزرگراه چمران به عنوان مرز و محدوده غربی این طرح موجب تقاضای پارک خودرو در کوچه های گیشا منتهی به بزرگراه چمران شده و از سوی دیگر احداث و راه اندازی دو ایستگاه مترو یکی در مجاورت دانشگاه تربیت مدرس و دیگری در محدوده محل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران نیز موجب افزایش تقاضای پارک خودرو در معابر این محله شده است؛ اما هنوز پارکینگ عمومی در این محله ساخته نشده است. این کارشناس ارشد ساخت با بیان اینکه پل فلزی گیشا در سال 53 روی بزرگراه چمران ساخته شد تا برای تسهیل رفت و آمد ورزشکاران حاضر در بازی های آسیایی به صورت موقت مورد بهره برداری قرار گیرد، گفت: اما برچیدن آن تا خردادماه امسال و جدی شدن تصمیم مسوولان شهری برای احداث زیرگذر جایگزین به تاخیر افتاد. اجرای پروژه زیرگذر گیشا در سال 94 کلید خورد، تا اینکه ماه گذشته و با اعلام پیشرفت 40 درصدی پروژه توسط شهرداری، برچیدن پل فلزی برای ادامه کار زیرگذر آغاز شد.

خانجانی با اشاره به اینکه نظراتی در خصوص بهره برداری از فضای آزادشده حاصل از برداشتن پل گیشا مطرح است که جدی ترین آن احداث پل زندگی به سیاق پل طبیعت واقع در بزرگراه مدرس است، اضافه نمود: نگرانی و مساله ای که وجود دارد، افزایش مراجعات فرامحلی برای بازدید از این پل پیاده محور با امکانات فرهنگی و تفریحی است. در حالی که معابر محله گیشا هم اکنون نیز جوابگوی ترافیک عبوری و محل پارک خودروها نیستند. عنوان می گردد اجرای پل زندگی موجب افزایش فضای عمومی تهران است، در صورتی که احداث چنین مجموعه ای با هدف سرویس دهی به کل شهر خارج از ظرفیت این محدوده است. وی معتقد است به نظر می رسد اجرای پل زندگی با این شرایط بیش از آنکه مایه آسایش و بهبود زندگی مردم محله گردد، موجب آزارشان خواهد بود.

یوسف رشیدی، صاحبنظر و کارشناس شهری نیز در این ارتباط به دنیای اقتصاد گفت: این نقص نه تنها در خصوص پروژه اخیر مدیریت شهری، بلکه در خصوص پروژه های متعدد دیگری که پیش تر اجرا شده نیز وجود دارد که فاقد پیوست ترافیکی موثر بوده اند. از طرفی مشکل فقط به پروژه های تفریحی شهر بازنمی گردد، بلکه در خصوص صدور مجوزهای کاربری هایی همچون مراکز خرید و رستوران های بزرگ هم چنین مساله ای لحاظ نمی گردد که آیا مکان فعلی ظرفیت جذب خودروهای بیشتر را دارد؟ حتی در خصوص تامین پارکینگ برخی از این مراکز سختگیری لازم صورت نگرفته است.

رشیدی با تاکید بر اینکه شهر یک مجموعه در هم تنیده است که هر تصمیم جدید اجرایی در آن یا اجرای هر پروژه جدید یا تغییر کاربری می تواند کل این مجموعه را به لحاظ ترافیکی تحت تاثیر قرار دهد، اضافه نمود: سال ها پیش در خصوص مکان احداث ساختمان های دولتی نظیر استانداری، شرکت راه آهن و ... این طور تصمیم گیری شد که این ساختمان ها در تپه های عباس آباد بنا شوند. صرف نظر از انتقاداتی که درباره جایگزین کردن کاربری اداری به جای کاربری سبز در این اراضی اتخاذ شد، اکنون شهروندان بدون داشتن خودروی شخصی نمی توانند به این مکان مراجعه کنند و تازه با وجود داشتن خودرو هم مشکل پارکینگ در این محل جدی است. وی معتقد است شهرداری می تواند پیش از اجرای این پروژه ، طرح خود را رونمایی نموده و دیدگاهنخبگان و کارشناسان را درباره آن جمع آوری کند تا در نهایت خروجی پروژه با لحاظ تمام ابعاد کارشناسی و البته دیدگاه شهروندان و نخبگان، همخوان باشد. رشیدی معتقد است پروژه گیشا با توجه به ظرفیت این محله حتما باید به فضای پارکینگ کافی مجهز گردد.

این مطلب برایم مفید است

منبع: اقتصادنیوز

به "پرسش مهم کارشناسان شهری از شهردارتهرن درباره پروژه پیاده راه گیشا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش مهم کارشناسان شهری از شهردارتهرن درباره پروژه پیاده راه گیشا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید