آشنایی با عمارت موسی خانی ، شهربابک Mousa Khani Mansion

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با عمارت موسی خانی ، عمارتی تاریخی در شهر بابک استان کرمان آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با عمارت موسی خانی ، شهربابک Mousa Khani Mansion

عمارت موسی خانی از بناهای تاریخی زمان قاجاریه، در شهر بابک از شهرهای استان کرمان واقع است. تاریخ احداث این بنا 1265-1270 هجری قمری و مساحت آن 7500 متر مربع (2300متر مربع زیر بنا، 5200 متر مربع باغ عمارت)می باشد. پس از حاج محمد علی ملقب به حاج آقا فرزندش در شهر بابک به حکومت رسید. دوران حکومت او هم زمان با سلطنت محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار بود و موقوفات بسیاری داشته است. وی نزدیک 30 سال حکومت کرد و عمارت بزرگی ساخت که به عمارت موسی خان معروف است و امروزه سازمان میراث فرهنگی از آن محافظت می نماید. بنای باعظمت عمارت موسی خانی از جمله بناهای دوران قاجار است که توسط موسی خان پسر شیخ الله ساخته شده است. بنای زیبای موسی خانی تزیینات آن به صورت گچبری و سیم در بخش های مختلف نمای ساختمان اجرا شده اند. مصالح به کار رفته در بنا خشت خام و گل رس، کاه، آهک، گچ، سنگ، چوب و شیشه است. نوع چوب های به کار رفته در درها و پنجره ها و ارسی ها چوب گردو و تمامی ستون ها و حایل ها از چوب درخت توت است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

بنا در دو طبقه و در سه ضلع اصلی ساخته شده است:

ضلع شمالی: (زمستانی) که به صورت دوبلکس ساخته شده، دارای یک بادگیر دوقلو بوده که برای استفاده در بهار کاربرد داشته است، بادگیرها در زمان فرج الله خان (نوه موسی خان) به برج نگهبانی تبدیل گشته اند و این قسمت در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می گردد.

ضلع غربی: (تابستانی) کاربرد این ضلع در تابستان بوده است.در این ضلع یک بادگیر بزرگ و بلند قرار گرفته است که تاج آن در سیل سال 1365 خورشیدی تخریب گشته است.

ضلع جنوبی: (بهار نشین) تمامی اتاق ها و ایوان اصلی آن به باغ بزرگ عمارت و حیات داخلی آن مشرف می باشد.طرف جنوبی ضلع بهارنشین که رو به باغ عمارت است از دو ایوان دو طبقه به صورت متقارن و یک ایوان اصلی در وسط تشکیل شده است.

در تقاطع ضلع شمالی و غربی، انبار غله وجود دارد، که به خاطر نوع طراحی خاص آن همواره دمایی کمتر از بقیه قسمت های عمارت دارد. در تقاطع ضلع جنوبی و غربی برج اصلی عمارت است که بر رودخانه و قسمت غرب و جنوب بنا اشراف کامل دارد. این بنا در سال های 1371 -1373 مورد بازسازی قرار گرفته است و مجدداً در سال 1397 تحت مرمت قرار گرفته است.این بنا در تاریخ 1381/11/12 به شماره 7281 ثبت ملی شده است.

آدرس : این عمارت در خیابان شریعتی و در محله سفلای شهربابک قرار گرفته است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "آشنایی با عمارت موسی خانی ، شهربابک Mousa Khani Mansion" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با عمارت موسی خانی ، شهربابک Mousa Khani Mansion"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید