بزرگترین جدل تاریخی بر سر نام یک شهر!

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، هر یک از شهرهای روسیه داستان زیبا و جالبی دارد. برای مثال، شهر سنت پترزبورگ بعد از مسکو بزرگترین شهر روسیه به حساب می آید اما جالب است بدانید که این شهر بزرگ، در طول تاریخ شاهد بزرگترین مجادله ای بوده که تا به حال بر سر نام یک شهر رخداده است! مردم روسیه و دنیا در هر نسل، این شهر را به یک نام می شناختند. در طول 300 سال از زمان تاسیس سنت پترزبورگ، این شهر نام های مختلفی را به خود دیده است که از آن جمله می توان به پتروگراد، لنین گراد، سنک پترزبورگ (در داخل کشور روسیه)، پترزبورگ یا تنها پیتر اشاره نمود. با این اوصاف، چرا یک شهر به تنهایی باید این همه اسم داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال، باید نگاهی به تاریخ این شهر بیاندازیم.

بزرگترین جدل تاریخی بر سر نام یک شهر!

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

سال 1703: سنت پترزبورگ

پتر کبیر در سال 1703 بندر سنت پترزبورگ را در حاشیه غربی روسیه بنا کرد که به دریای بالتیک راه دارد. سنت پترزبورگ در آن موقع در یک دشت قرار گرفته بود. قصد پتر کبیر از ساخت شهر سنت پترزبورگ این بود که از مکانی که در دوران نوجوانی مامن او بود، قدردانی به عمل بیاورد.

سال 1914: پتروگراد

در سال 1914 سنت پترزبورگ اولین تغییر نام خود را طی جنگ دنیای اول تجربه کرد. از آن جا که روس ها احساس می کردند که نام شهر سنت پترزبورگ زیاده از حد آلمانی به نظر می رسد، تصمیم گرفتند تا نامی روسی تر برای آن انتخاب نمایند. به همین دلیل نام پتروگراد را برای این شهر انتخاب کردند که بخش اول آن به پتر کبیر اشاره داشت و پیشوند گراد نیز در زبان روسی به شهرها و مکان ها اشاره دارد.

سال 1924: لنینگراد

هنوز ده سال از نامگذاری شهر سنت پترزبورگ به پتروگراد نگذشته بود که به دلیل انقلاب روسیه در سال 1917 دوباره این کشور دستخوش تغییر شد و حتی نام آن نیز دوباره تغییر کرد. در ابتدای همین سال، سلطنت روسیه سرنگون شد و در انتها آن بلشویک ها کنترل کشور را به دست گرفتند. این اتفاق به شکل گیری اولین کشور کمونیست در سراسر دنیا منجر شد. ولادیمیر ایلیچ لنین رهبری بلشویک ها را بر عهده گرفت و در سال 1992 جماهیر شوروی تاسیس شد. پس از مرگ لنین در سال 1924، پتروگراد به افتخار او، لنینگراد نامیده شد. ساختمان های تاریخی نیز در این زمان مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفتند.

سال 1991: سنت پترزبورگ

شاید بهتر باشد تا به سرعت 70 سال در زمان به جلو برویم و به زمان سرنگونی حکومت شوروی برسیم. در این زمان روسیه شکل گرفت و در این کشور مکان های زیادی تغییر نام دادند و البته لنینگراد نیز دوباره به نام اولیه خود بازگشت تا مردم دوباره آن را به سنت پترزبورگ بشناسند!

چطور شهر سنت پترزبورگ تغییر نام داد؟

اصلا فکر نکنید که این تغییر نام و بازگشتن نام شهر به نام اولش بدون بحث و جنجال رخ داده است. در سال 1991 به مردم شهر لنینگراد اجازه دادند تا درباره نام شهرشان رای بدهند. به گزارش نیویورک تایمز در آن موقع، عده ای از مردم شهر می خواستند تا با بازگرداندن نام قدیمی شهر، تمام آن خاطراتی را که در ده ها سال سرشار از آشفتگی و درد و رنج دوران حکومت کمونیست ها بود را فراموش نمایند. علاوه بر این، این تغییر نام فرصتی ایجاد می کرد تا روسیه بتواند میراث خود را حکومت کمونیست پس بگیرد. از سوی دیگر، بلشویک ها این تغییر نام را توهینی به لنین می دانستند. در نهایت، نام این شهر دوباره به سنت پترزبورگ تغییر پیدا کرد اما شما هنوز می توانید کسانی را در روسیه پیدا کنید که به آن لنینگراد می گویند.

خلاصه ای از آنچه باید در خصوص سنت پترزبورگ بدانید

جمعیت سنت پترزبورگ را حدود 5 میلیون نفر تشکیل داده است و گردشگران در این شهر کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. بازدید از بناهای تاریخی مختلف، تا سر زدن به رودخانه نوا و شاخه ها و کانال هایش که به شهر می رسد و راهش را تا دریاچه ای در فنلاند ادامه می دهد.

سنت پترزبورگ، به دلیل قرار داشتن در عرض های جغرافیایی بالا ویژگی های خاص و متفاوتی دارد. برای مثال، در نیمه های تابستان تقریبا چیزی به معنای شب وجود ندارد و شهر 19 ساعت تمام از نور کامل خورشید برخوردار می گردد. بنابراین، اگر برای خواب به تاریکی شب عادت دارید، در سنت پترزبورگ می آموزید که شب لزوما تاریکی را به همراه نخواهد داشت! البته این موضوع در زمستان برعکس می گردد؛ به طوریکه ممکن است در این فصل آفتاب ساعات بسیار کمی در آسمان دیده خواهد شد.

در این مطلب، از داستان طولانی تغییر نام چندین باره شهر سنت پترزبورگ گفتیم و اینکه چطور دوباره به نام اصلی خود خوانده می گردد. نظر شما در خصوص تغییر نام مکان ها، خیابان ها یا حتی شهرها چیست؟ نظرات خود را ما به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت

به "بزرگترین جدل تاریخی بر سر نام یک شهر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین جدل تاریخی بر سر نام یک شهر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید