چشمه های باداب سورت -مازندران -ایران

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، چشمه های باداب سورت واقع در استان مازندران جنوب شهرستان ساری بخش چهار دانگه دهستان پشت کوه روستای سورت بین روستاهای اروست و مال خاست . این چشمه ها از نوع ژعوپارک محسوب میشود.بهترین ماه برای سفر به این نقطه زیبا ماه اردیبهشت است.

چشمه های باداب سورت -مازندران -ایران

این چشمه ها از شمال به ارتفاعات و از جنوب مشرف به دره های پایین دست و از شرق مجاور ارتفاعات پوشیده از گیاهان و درخت چه ها هست.واز غرب به روستای اروست تشرف دارد.باداب به معنی اب گاز دار است و سورت به معنی شدت اثر است این چشمه ها در سال 1387 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.این چشمه ها بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه اب شور دنیا ثبت دنیای شده است.

چشمه های باداب سورت شامل :دو چشمه با اب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ بو .مزه.و حجم اب ان است.چشمه ای که حجم اب ان بیشتر است اب بسیار شور ودارای استخری با قطر حدود 15متر و عمق زیاد است که در تابستان مردم از ان برای اب تنی استفاده میکنند این چشمه خاصیت های درمانی همچون برای تسکین درد های کمر و پا .بیماری های پوستی .رماتیسم و به خصوص سر درد میگرن دارد همچنین این چشمه به علت شوری اب در فصل زمستان یخ نمیزند .

چشمه دوم که از حجم اب کمتری برخوردار است و در بالادست و شمال غربی این چشمه واقع شده است .ترش مزه و دارای ابی به رنگ قرمز و نارنجی است در اطراف چشمه کمی رسوبات اهن وجود دارد جریان اب های رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سالها .در راستا شیب خود صدها طبقه و ده ها حوضچه بسیار زیبا به نرگ های نارنجی و زرد و قرمز در اندازه های نختلف پدید اورده است .در واقع جاذبه اصلی این مکان به همین طبقات است.

این چشمه ها در ارتفاع 1840متری قرار دارند و در ایرا ن بینظیر هستند و در کشور های ترکیه ،امریکا و نیوزلند چشمه هایی مشابه با باداب سورت وجود دارند.

بهترین راستا های دسترسی :

برای رسیدن به روستای اروست از تهران شما میتوانید به ترتیب زیر از جاده های استان سمنان یا مازندران بهره ببرید .گفتنی است جاد ه های استان سمنان مسافت کمتری دارد و در عین حال ایمن تر است اما فراموش نکنیم جاده های مازندران به مراتب زیبا تر است

راستا 1:تهران=>سمنان=>مهدیشهر=>شهمیرزاد=>فولادمحله=>سه راه تلما دره=>باداب سورت

راستا2:تهران=>ساری=>کیاسر=>سه راه تلمادره=>روستای اروست=>باداب سورت

همچنین از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اورست جاده کاملا اسفالت است

و از این روستا تا چشمه که در 1کیلومتری شرق این روستا واقع شده است جاده خاکی است

پس از اینکه به تلمادره رسیدید یک پاسگاه پلیس واقع است.جاده روبه روی پاسگاه به سمت اروست میرود در این راستا از روستاهایی همچون پشرت .کوات و قلعه سر میگذرید و در نهایت به یک سه راهی میرسید که به سه خط مربوط است (سه راهی اروست -مالخواست-باداب سورت)بیشتر افراد دچار اشتباه میشوند راستا سمت چپ ان که اسفالت است پس از فاصله 2کیلومتر به روستای اروست میرسد و همچنین راستا اسفالت سمت راست نیز به روستای مال خواست میرود

منبع: سفرگو

به "چشمه های باداب سورت -مازندران -ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه های باداب سورت -مازندران -ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید