جایگاه فراموش شده فرش ابریشم مراغه

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، سید مرتضی احمدپور - تبریز - خبرنگار: آذربایجان شرقی جایگاه خاصی در تولید انواع فرش دارد و یکی از قطب های تولید فرش در کشور و حتی جهان به شمار می رود.

جایگاه فراموش شده فرش ابریشم مراغه

با این حال، برخی مناطق این استان در تولید فرش های منحصر به فرد جایگاه خاصی دارند که مورد غفلت واقع شده است. با این که گفته می شود استان قم در تولید فرش ابریشم جایگاه فزونی دارد، حقیقت این است که بیشترین تولیدات فرش ابریشم استان قم از آذربایجان شرقی و شهر مراغه تامین می شود. این موضوع را هم تجار فرش مراغه ای و آمار صادرات فرش از مراغه به قم تایید می کند. اهمیت فرش ابریشم مراغه موجب شده است طراحان نمونه فرش کشوری به این شهر بیایند و آثار خود را به بافندگان عرضه کنند. بافت فرش های سه بعدی ابریشمی و فرش هایی با طرح های مظفری و جدید از این دست است. بنابراین، توجه به فرش مراغه موجب افزایش رونق تولید و اشتغال زایی و ارزش افزوده در این شهر خواهد شد.

  • برگزاری 17 نمایشگاه فرش ابریشمی در مراغه

یکی از تولیدکنندگان فرش ابریشمی مراغه با اشاره به جایگاه تولید فرش ابریشمی در این شهر می گوید: هر سال یک نمایشگاه فرش ابریشم در این شهر برگزار می شود اما استقبال چندان خوب نیست و نتوانسته ایم این نمایشگاه را آن گونه که باید به مردم و مصرف کنندگان نهایی معرفی کنیم. کاظم دوستی بیان می کند: بیشترین خریداران فرش ابریشم مراغه تجاری هستند که فرش را به صورت عمده و مدت دار و حتی به شکل خرید به شرط فروش خریداری می کنند. این موضوع، با توجه به انبوه چک های برگشتی، موجب صدمه دیدن تولید فرش در مراغه می شود.

وی تاکید می کند: تاکنون 17نمایشگاه برگزار شده اما جای رسانه های جمعی برای پوشش دادن این نمایشگاه و انعکاس زیبایی های آن کمرنگ بوده است، به نحوی که کمتر شهروندی از تبریز یا شهرهای دیگر استان به صورت مستقیم از این نمایشگاه فرش خریداری کرده و در آخر نمایشگاه هم تعداد خریداران و فروش تعریف چندانی نداشته و اغلب غرفه داران از فروش رضایت نداشته اند.

  • بافت نقشه های دیگر شهرها در مراغه

یکی از بافندگان فرش ابریشم مراغه می گوید: در حال حاضر، با توجه به کیفیت کار فرشبافان مراغه ای و دستمزد کمتر و سرعت عمل بیشتر آنان، تجار شهرهای دیگر مایل به سفارش کارهای خود به بافندگان فرش این شهر هستند و از آن استقبال می کنند. احمد علیاری بیان می کند: در چنین شرایطی عملا مراغه به کارگاه فرش ابریشم کشور تبدیل شده و نقشه فرش ابریشم چندین شهر از جمله قم، تبریز، ملکان، کرمان و حتی اصفهان در این شهر بافته می شود. یکی از نمونه های فرش بافته شده در این شهر، فرش های حجمی ابریشمی است که به اسم قم در کشور شناخته می شود در حالی که به دست فرشبافان مراغه ای تولید شده است.

  • رتبه اول فرش ابریشم مراغه

یکی از تجار فرش تبریز که برای خرید به نمایشگاه فرش مراغه رفته، با بیان این که طرح ها و نقشه های فرش ابریشم مراغه رشد زیادی پیدا کرده است، اظهار می کند: این موضوع به خاطر برقرار کردن ارتباط با مصرف کنندگان خارجی است که به کیفیت فرش اهمیت زیادی می دهند و نقشه های جدیدی نیز به بازار عرضه می شود. هادی سلامی می افزاید: در حال حاضر این شهر رتبه دوم تولید فرش استان را دارد اما مسئولان استانی آنچنان که باید به این فرش اهمیت نمی دهند.

در استان قم هم فرش مراغه به عنوان مرکز فرش ابریشمی کشور به عنوان ملاک و عیار در قیمت گذاری در نظر می شود. این تاجر فرش پیشنهاد می کند که نمایشگاه دائمی فروش فرش ابریشمی مراغه در مرکز استان دایر و امکان فروش این فرش به خریداران نهایی فراهم شود. همچنین آموزش های لازم به خریداران در مورد نحوه نگهداری و استفاده از این نوع فرش هم داده شود. وی تاکید می کند: با وجود این که گفته می شود سالانه 30 هزار متر مربع فرش ابریشم در مراغه تولید می شود، سهم این شهر از تجارت فرش ابریشم کمرنگ است. مصداق شاخص این موضوع را هم در تعداد کم فرش فروشان مراغه ای می توان دید و اکثر تولیدات این شهرستان در خارج از مراغه به فروش می رسد.

  • فروش 95 درصدی فرش مراغه خارج از این شهر

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی با بیان این که امسال رونق تولید در بخش های مختلف از جمله فرش با جدیت دنبال می شود، می گوید: کارگروه های متعددی در استانداری برای یافتن گره های تولید فرش در استان راه اندازی شده و یکی از موضوعات مهم یافتن راهکارهای رونق تولید است.

علی جهانگیری ادامه می دهد: با توجه به این که در حال حاضر، علاوه بر تبریز و سردرود، در مراغه هم سالانه بیش از 30 هزار متر مربع فرش ابریشم تولید می شود و 15 هزار نفر بافنده در این شهر فعالیت می کنند، ضروری است توجه ویژه ای به فرش مراغه از سوی مسئولان استانی صورت گیرد. وی تاکید می کند: حدود 95 درصد از تولیدات فرش مراغه به خارج از این شهر و حتی استان و کشور صادر می شود و این درحالی است که سهم خود مراغه از این تجارت بزرگ معطوف به دستمزدهای بافندگی و سودهای کم اولیه است. فرش ابریشمی ارزش افزوده خوبی دارد که خارج از مراغه خلق می شود و به این شهر نمی رسد. جهانگیری می افزاید: با توجه به اهمیت موضوع جلساتی با حضور مسئولان اجرایی مراغه، سازمان بازرگانی، تجار فرش مراغه و مسئولان مالی استان برگزار می کنیم تا به راهکاری عملیاتی برای رونق تجارت فرش ابریشم مراغه دست پیدا کنیم.

  • ضرورت ایجادشهرک فرش ابریشم مراغه

رئیس اداره صمت مراغه با بیان این که کمبود منابع مالی مانع تجارت مستقیم فرش ابریشم مراغه شده است، می گوید: در حالی که زحمت اصلی برعهده بافندگان فرش است، اما سود اصلی حاصل از تجارت فرش مراغه، خارج از این شهر شکل می گیرد. محمد حسن زاده ادامه می دهد: به طور متوسط تولید هر متر مربع فرش ابریشم مراغه 10میلیون تومان هزینه دارد که در مرحله فروش نهایی به 20میلیون تومان می رسد، اما سهم تجار و بافندگان مراغه ای از این سود دو برابری بسیار کم است.

وی بیان می کند: می توان با احداث شهرک فرش ابریشم مراغه علاوه بر رونق تجارت محلی موجب رونق تجارت بین المللی آن نیز شد و علاوه بر آن زمینه ایجاد مشاغل مرتبط مانند پرورش نوغان را فراهم کرد. حسن زاده با اشاره به ناآشنا بودن به مبانی تجارت فرش در بازار داخلی تاکید می کند: در این شهرک می توان آموزش های لازم را هم به تجار و فعالان این عرصه منتقل کرد، ضمن این که رونق تجارت فرش ابریشم مراغه توجه خاص مسولان استانی و اعطای تسهیلات برای توانمند سازی تجار را هم طلب می کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "جایگاه فراموش شده فرش ابریشم مراغه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه فراموش شده فرش ابریشم مراغه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید