خاشقجی گیت، اولین سالگرد یک قتل جنجالی؛ نه از جسد خبری شد و نه از معرفی قاتل

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، یک سال پیش در چنین روزی جمال خاشقجی روزنامه نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی برای انجام کارهای مرتبط با ازدواجش با نامزد اهل ترکیه خود، وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و هرگز گمان نمی کرد چه سرنوشت شوم و هولناکی انتظارش را می کشد.

خاشقجی گیت، اولین سالگرد یک قتل جنجالی؛ نه از جسد خبری شد و نه از معرفی قاتل

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ دبیر فیزیک، جمال خاشقجی (Jamal Khashoggi) روزنامه نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی، در تاریخ دوم اکتبر 2018 (10 مهر 1397) برای انجام کارهای مرتبط با ازدواجش با نامزد اهل ترکیه خود، وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، ورودی که در نهایت به مرگی دردناک توسط مأموران امنیتی ارشد و نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی منتهی شد.

حاکمان عربستان سعودی هرچند تمامی مطالب درزیافته به رسانه ها مبنی بر قتل جمال خاشقجی را رد می کردند، اما سعودی ها در نهایت تحت فشار افشاگری های امنیتی و رسانه ای، در حالی که بیش از دو هفته منکر وقوع هر حادثه ای برای جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول بودند، به کشته شدن وی داخل عمارت کنسولگری اعتراف کردند.

با این همه فشار رسانه ها و افکار عمومی در سطح منطقه و دنیا روی حاکمان عربستان سعودی برای افشای تمام ابعاد این رسوایی ادامه یافت تا اینکه محمد بن سلمان در آستانه اولین سالگرد این جنایت فجیع، مسئولیت آن را به عهده گرفت.

سوم مهر ماه 1398 خبرگزاری رویترز بر اساس مستندی با عنوان ولیعهد عربستان سعودی که شبکه پی بی اس قرار بود به نمایش بگذارد، به نقل از محمد بن سلمان درباره قتل جمال خاشقجی نویسنده و منتقد رژیم آل سعود که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، نوشت: این اتفاق تحت نظر من صورت گرفت. من همه مسئولیت آن را می پذیرم، زیرا آن (قتل خاشقجی) تحت نظر من رخ داد.

محمد بن سلمان تاکنون درباره قتل خاشقجی به صورت علنی صحبت ننموده است. سازمان سیا و بعضی دولت های غربی اعلام نموده اند که محمد بن سلمان دستور قتل را صادر نموده است ولی مقام های سعودی اعلام نموده اند که وی هیچ نقشی نداشته است.

قتل خاشقجی موجب خشم و نفرت دنیای نسبت به مقام های سعودی شده است و لطمه بزرگی به وجهه بن سلمان و برنامه های بلندپروازانه وی برای رشد و پیشرفت مالی عربستان وارد نموده است.

مقام های سعودی پس از انکارهای اولیه انتها مأموران یاغی و سرخود را عامل اصلی قتل خاشقجی معرفی کردند. دادستان کل عربستان اظهار داشت که معاون سابق اطلاعات دستور استرداد خاشقجی را صادر نموده است ولی پس از ناکامی در بازگرداندن خاشقجی، این مسئله منجر به قتل وی شده است.

بر اساس این گزارش، سعود القحطانی مشاور سابق و ارشد خاندان سلطنتی سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر نموده است، با وجودی که اعلام شد که القحطانی مشاور بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرد، هیچ اقدامی علیه وی از سوی حکومت سعودی برای محاکمه و مجازاتش صورت نگرفته است.

بن سلمان در پاسخ به این سؤال که قتل چگونه بدون اطلاع وی رخ داده است؟، گفت: ما 20 میلیون نفر جمعیت و 3 میلیون نفر کارمند دولتی داریم. مجری شبکه پی بی اس از بن سلمان پرسیده است که آیا قاتلان می توانسته اند هواپیماهای خصوصی دولتی را در اختیار بگیرند؟، وی در پاسخ گفته است: من مقام های رسمی و وزرایی دارم تا امور را پیگیری نمایند، آنها مسئول هستند. آنها این قدرت و اختیار را دارند تا این کار را انجام دهند.

یک سال از ترور فجیع جمال خاشقجی گذشت، مردی که روزگاری در رسانه های رسمی سعودی در راستای تبلیغ سیاست های حاکمان عربستان قلم می زد و مدتی هم مسئولیت یکی از روزنامه های مهم عربستان به نام الوطن را به عهده داشت و در مصاحبه با شبکه های ماهواره ای مختلف به دفاع از نظام سعودی می پرداخت، اما هیچ گاه گمان نمی کرد روزی به طرز هولناکی چنان کشته گردد که حتی آثاری از جسدش هم به جا نماند.

یک سال از قتل وحشتناک خاشقجی در حالی سپری شده است که نه خبر از معرفی قاتل اصلی شده است و نه محاکمه و قصاص.

این در حالی است که قتل سرتیپ عبدالعزیز الفغم قدیمی ترین محافظ ملک سلمان که در یک فضای کامل پرابهام و سؤال برانگیز رخ داده است، نشان می دهد که نباید به روشن شدن پرونده جنایت قتل خاشقجی آن هم پس از گذشت یک سال چندان خوش بین بود.

اما حقیقتی که قتل فجیع خاشقجی یا به عبارتی ترور وی نشان داد این بود که بار دیگر بر دروغ بودن ادعاهای پرطمطراق مدعیان دفاع از حقوق بشر یعنی آمریکا و دیگر کشورهای غربی مبنی بر دفاع از حقوق بشر مهر تأیید زد و معیارهای دوگانه آنها را بیش از پیش به دنیایان نشان داد که هنگامی که پای منافع سرشار آنها در عربستان و دیگر کشورهای مرتجع عرب به میان آید، عناوین پرسروصدایی همچون دفاع از حقوق بشر تنها در حد همان شعار باقی خواهد ماند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "خاشقجی گیت، اولین سالگرد یک قتل جنجالی؛ نه از جسد خبری شد و نه از معرفی قاتل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاشقجی گیت، اولین سالگرد یک قتل جنجالی؛ نه از جسد خبری شد و نه از معرفی قاتل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید