فناوری پیشران اصلی اقتصاد کشور است، تولیداشتغال با تحول دیجیتالی

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه با تحول دیجیتالی اشتغال ایجاد می شود، گفت: تلاقی فناوری­ ها با حوزه­ های مختلف کسب ­و­کار در کنار تغییر نیازهای مشتریان ، به عنوان پیشران­ های اصلی اقتصاد دیجیتال محسوب می شود.

فناوری پیشران اصلی اقتصاد کشور است، تولیداشتغال با تحول دیجیتالی

عباس آسوشه معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ دبیر فیزیک به مناسبت هفته فضای مجازی با بیان اینکه فناوری پیشران اصلی اقتصاد کشوراست، گفت: توسعه فناوری­ های مختلف و رسوخ آن به بخش­های تولیدی و خدمات در کسب ­و­کارهای مختلف، باعث شده تا صنایع و خدمات جدید در سطح بهتری امکان ظهور پیداکنند و متناسب با آن، بهره ­وری در عرصه اقتصاد از یک فرایند فزاینده برخوردار شود.

افزایش بهره وری و اشتغال با تحول دیجیتالی

وی اضافه کرد: افزایش بهره ­وری، رفاه عمومی و اشتغال­زایی ناشی از تحول دیجیتالی امروزه با عنوان توسعه اقتصاد دیجیتال شناخته می­ شود. اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد اینترنتی را می­ توان انجام فعالیت­ های اقتصادی و اجتماعی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف کرد که در این اقتصادِ نوین، شبکه­ سازیِ دیجیتالی و توسعه زیرساخت­ های ارتباطی، بستری جهانی فراهم می ­آورد که در آن افراد و سازمان­ها با تجهیز به راهبردها، به تعامل با یکدیگر ، برقراری ارتباط ، انجام فعالیت­های اقتصادی و همکاری و جستجوی اطلاعات می­ پردازند. اقتصاد دیجیتال، تمام فعالیتهای اقتصادی مبتنی بر فناوریهای دیجیتالی از جمله کسب­ وکارهای الکترونیک (معاملات کسب ­وکار مبتنی برICT) و زیرمجموعه آن، تجارت الکترونیک (معاملات تجارت خارجی مبتنی بر ICT)، تصمیم­ گیری الگوریتمی در کسب ­وکار (که در مجموع، اقتصاد الگوریتمی نامیده میشود)، استفاده از فناوریهای دیجیتالی اتوماتیک در تولید، شامل انقلاب صنعتی چهارم و کشاورزی دقیق، اقتصاد اشتراکی (همچون Uber و AirBnB) و پلتفرم­ های نیروی کار آزاد آنلاین (همچون Upwork و Amazon Mechanical Turk) تحت عنوان اقتصاد گیگ را مبتنی بر مشارکت همگانی (افراد، کسب­ و­کار و دولت) پوشش می دهد.

تلاقی فناوری با حوزه های کسب و کار پیشران اصلی اقتصاد دیجیتال است

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: تلاقی این فناوری­ ها با حوزه­ های مختلف کسب ­و­کار در کنار تغییر نیازهای مشتریان و کسب­ و­کارها، به عنوان پیشران­ های اصلی اقتصاد دیجیتال نمایان شده ­اند. اقتصاد جهان امروز از اقتصاد تولید محور به سمت اقتصاد دیجیتالی که اقتصاد دانش­ محور بوده ، تغییر جهت داده و مزیت رقابتی از آنِ سازمان هایی است که از پایگاه اطلاعاتی و دانشی مستحکم برخوردار بوده و اطلاعات به مثابه کالایی با ارزش در آن­ها داد و ستد شده و قدرت آفرینی می ک­ند.

اقتصاد دیجیتال با سرعت قابل توجهی در حال تحول است

آسوشه شرح داد: اقتصاد دیجیتال با سرعت قابل توجهی در حال تحول است که ناشی از توانایی جمع آوری، استفاده و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از اطلاعات قابل خواندن از دستگاه­ها (داده های دیجیتال) در مورد همه چیز است. این داده های دیجیتال ناشی از ردپاهای دیجیتالی فعالیت های شخصی، اجتماعی و تجاری است که در پلتفرم­های مختلف دیجیتال اتفاق می افتد. پروتکل جهانی اینترنت (IP)، پراکسی برای جریان داده ها، از حدود 100 گیگابایت (GB) در روز در سال 1992 به بیش از 45،000 گیگابایت در ثانیه در سال 2017 افزایش یافته است. پیش بینی می شود در اقتصاد داده-محور تا سال 2022 ترافیک جهانی IP به 150700 گیگابایت در ثانیه برسد.

90٪ ارزش سرمایه بازارمتعلق به دو کشور آمریکا و چین است

وی اضافه کرد: تحولات دیجیتال تقریباً بر همه کشورها، بخش ها و ذی نفعان تأثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر، در جهان، شکافی بین کشورهای در حال اتصال و بیش از حد دیجیتالی مشاهده می­ شود. اقتصاد دیجیتال ارتباط نزدیکی با چند فناوری نوظهورِ زنجیره بلوکی، تحلیل داده، هوش مصنوعی، چاپ سه بعدی، اینترنت اشیاء، روباتیک و اتوماتیکسازی و محاسبات ابری داشته و از داده تغذیه می شود. پیشرفت سریع در این فناوری های همگرا، به طور فزاینده با افزایش ظرفیت و همچنین کاهش قابل توجه هزینه ذخیره سازی، پردازش و انتقال داده ها امکان پذیر شده است. از لحاظ جغرافیایی، اقتصاد دیجیتال به شدت در دو کشور آمریکا و چین متمرکز است. 90٪ ارزش سرمایه بازار و 70 مورد از عظیمترین پلتفرم های دیجیتال در جهان متعلق به این دو کشور است. 75 درصد ثبت اختراع مرتبط با فناوری زنجیره بلوکی، 50 درصد هزینه جهانی برای اینترنت اشیاء و بیش از 75 درصد بازار محاسبات ابری نیز متعلق به این دو غول جهانی است.

50 درصد از برنامه های ثبت اختراع مربوط به بلاکچین است

آسوشه اضافه کرد: طبق پیش بینی گارتنر، ارزش تجاری زنجیره بلوکی، پس از اولین پیروزیت در سال های 2018-2021 ، با سرمایه گذاری های عظیمتر و متمرکز و بسکمک از مدل های پیروز تر در سال 2022-2026 همراه خواهد بود. انتظار می رود که ارزش تجاری زنجیره بلوکی در 2030 به بیشترین مقدار و به بیش از 3 تریلیون دلار در سطح جهان برسند. در حال حاضر، چین به تنهایی نزدیک به 50 درصد از کل برنامه های ثبت اختراع را برای فناوری­ های مربوط به بلاکچین و همراه با ایالات متحده ، بیش از 75 درصد کل اینگونه برنامه های ثبت اختراع را در اختیار دارد.

از چاپگرهای سه بعدی برای ایجاد پروتز درجمهوری متحد تانزانیا استفاده می شود

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد: چاپ سه بعدی، با تقویت تجارت بین المللی در طرح ها و نه فقط در محصولات نهایی، می تواند در فرآیندهای تولید طوری برهم ­زنندگی ایجاد کند. این فناوری برای کشورهای در حال توسعه می­تواند ایجاد فرصت کند. در واقع، تعدادی از سرمایه گذاری­ های چاپ سه بعدی در حال حاضر در برخی از کشورهای در حال توسعه قابل یافت هستند. به عنوان مثال، در آفریقا چنین سرمایه گذاری هایی برای کارآفرینی محلی در توگو، تجهیزات پزشکی در اوگاندا، پر کردن شکاف های وارداتی در نیجریه، سرمایه گذاری های تجاری در آفریقای جنوبی و انرژی های تجدید پذیر در رواندا وجود دارد. عظیمترین سازنده دوچرخه و اسکوتر هند از سال 2014 از چاپ سه بعدی استفاده کرده است و به محصولات این امکان را می دهد تا با سرعت بیشتری به بازارها برسند. از چاپگرهای سه بعدی برای ایجاد پروتز در کشورهایی مانند کامبوج، سودان، اوگاندا و جمهوری متحد تانزانیا استفاده می شود. اما ظرفیت چاپ سه بعدی بسیار متمرکز است. در حقیقت، پنج کشور پیشرو (ایالات متحده ، به دنبال آن چین ، ژاپن ، آلمان و انگلیس) حدود 70 درصد از کل این ظرفیت را تشکیل می دهند.

پیش بینی می شود تعداد اتصالات اینترنت اشیاء 17 درصد در سال رشد کند

اینترنت اشیاء کاربردهای گسترده ای از جمله در کنتورهای انرژی، برچسب زدن به کالاهای RFID ، دام و تدارکات، نظارت بر شرایط خاک و آب و هوا در کشاورزی و پوشیدنی ها دارد. در سال 2018 تعداد چیزهای متصل به اینترنت (8.6 میلیارد) بیشتر از تعداد مردم متصل به اینترنت (5.7 میلیارد اشتراک پهنای باند تلفن همراه) بوده و پیش بینی می شود تعداد اتصالات اینترنت اشیاء 17 درصد در سال رشد کند و تا سال 2024 به 22 میلیارد نفر برسد. هفت کشور برتر (ایالات متحده ، به دنبال آن چین ، ژاپن ، آلمان ، جمهوری کره ، فرانسه و انگلستان) نزدیک به 75 درصد از هزینه های جهانی برای اینترنت اشیاء را در اختیار داشته که دو کشور اول 50 درصد جهانی را تشکیل می دهند. پیش بینی می شود بازار جهانی اینترنت اشیاء ده برابر شود، از 151 میلیارد دلار در سال 2018 به 1.567 میلیارد دلار تا سال 2025 برسد. تا سال 2025، یک فرد متصل در جهان تقریباً 4700 بار در روز با دستگاه های اینترنت اشیاء ارتباط برقرار می کند این معادل یک تعامل در هر 18 ثانیه بوده که نشانگر افزایش نمایی در مقایسه با 298 بار در روز در سال 2010 و 584 در سال 2015 است. چنین رشد سریع در استفاده از اینترنت اشیاء باعث گسترش بیشتر اطلاعات دیجیتالی خواهد شد.

شبکه های 5G می توانند تقریباً 1000 برابر بیشتر از سیستم های امروزی پردازش کنند

انتظار می رود فناوری بی سیم نسل پنجم (5G) به دلیل توانایی بیشتر در اداره حجم گسترده ای از داده ها، برای اینترنت اشیاء، بسیار مهم باشد. شبکه های 5G می توانند تقریباً 1000 برابر بیشتر از سیستم های امروزی پردازش کنند. به طور خاص، امکان اتصال بسکمک از دستگاه های دیگر (مانند حسگرها و دستگاه های هوشمند) را فراهم می کند. در حالی که 72 اپراتور تلفن همراه در سال 5G را تست کردند، انتظار می رود 25 مورد از آنها در سال 2019 و 26 مورد دیگر در سال 2020 5G را راه اندازی کنند. تخمین زده می شود که تا سال 2025، ایالات متحده و به دنبال آن اروپا و آسیا اقیانوسیه در بکارگیری 5 G رهبر باشند. برای اینکه کشورهای در حال توسعه بتوانند تأثیر اینترنت اشیاء را به حداکثر برسانند، سرمایه گذاری های قابل توجهی در زیرساخت های 5G لازم خواهد بود. پیش بینی می شود تا سال 2025 ، سهم 5 G در کل اتصالات در جمهوری کره به 59 درصد برسد، در حالی که در آمریکای لاتین تنها 8 درصد و در جنوب صحرای آفریقا 3 درصد است. علاوه بر این، استقرار 5G ممکن است شکاف دیجیتالی شهری و روستایی را بیشتر کند زیرا راه اندازی شبکه 5G در مناطق روستایی با تقاضای کمتر، از نظر تجاری چالش برانگیز خواهد بود.

محاسبات ابری با سرعت بالاترِ اینترنت، فعال می شود

محاسبات ابری با سرعت بالاترِ اینترنت، فعال می شود و باعث کاهش چشمگیر تأخیر بین کاربران و مراکز داده در نقاط دوردست و کاهش هزینه های ذخیره داده می­ شود. ابر در حال تغییر مدل های تجاری است، زیرا نیاز به تخصص IT در کارخانه را کاهش داده و انعطاف پذیری را برای مقیاس بندی و برنامه ریزی مداوم ارائه می دهد. برخی از سرویس های ابری رایگان ابزارهای کاربردی مانند Office را ارائه می دهند که برای شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSME) مفید هستند. این امر به ویژه برای کشورهایی که هزینه نرم افزارِ دارای مجوز مانعی برای ایجاد برنامه ها و ارائه خدمات است، بسیار مفید است. با این حال، در بسکمک از کشورهای در حال توسعه، هزینه های بالای پهنای باند بین المللی برای دسترسی به سرورهای خارج از کشور و مراکز داده هنوز هم جذب سرویس های ابری را محدود می کند.

بیشتر ترافیک ابری در آمریکای شمال آسیا اقیانوسیه و اروپای غربی تولید می شوند

بیشتر ترافیک ابری در آمریکای شاقتصادی و به دنبال آن آسیا اقیانوسیه و اروپای غربی تولید می شوند که در مجموع حدود 90 درصد کل ترافیک ابر را تشکیل می دهند. پیش بینی می شود از سال 2016 تا 2021، سریعترین نرخ رشد سالانه در ترافیک ابری در خاور میانه و آفریقا با 35 درصد اتفاق بیفتد، به دنبال آن از اروپای مرکزی و شرقی و آسیا، هر یک با رشد 29 درصد است. بازار ابر نیز بسیار متمرکز است. طبق گزارش گروه تحقیقاتی Synergy (2019) ، سهم پنج تأمین کننده برتر خدمات وب: آمازون (AWS)، مایکروسافت، گوگل، IBM و Alibaba در بازار جهانی خدمات زیرساخت ابری بیش از 75 درصد است که AWS تنها بیش از یک سوم این بازار حساب می آید.

فناوری اتوماسیون و رباتیک به طور فزاینده ای در تولید، مورد استفاده قرار می گیرد

فناوری اتوماسیون و رباتیک به طور فزاینده ای در تولید، مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند تأثیر بسزایی در اشتغال داشته باشد. این نگرانی ها وجود دارد که چنین فناوریهایی ممکن است کشورهای در حال توسعه را برای اتخاذ تولید، بر محور صادرات به عنوان مسیری برای صنعتی شدن محدود کند و اینکه اقتصادهای پیشرفته تر ممکن است به طور فزاینده ای از روباتها برای بازآفرینی مشاغل تولید استفاده کنند. طبق اعلام فدراسیون بین المللی رباتیک (2018) ، فروش جهانی ربات های صنعتی بین سال های 2013 و 2017 دو برابر شده است. به نظر می رسد این فرایند ادامه داشته باشد. پیش بینی می شود فروش از 381.300 واحد در سال 2017 به 630،000 واحد تا سال 2021 افزایش یابد. چین و به دنبال آن ژاپن، جمهوری کره، ایالات متحده و آلمان، 73 درصد از کل حجم فروش روبات ها را در سال 2017 تشکیل می دهند. چین بیشترین تقاضا را دارد و سهم بازار آن 36 درصد است. روبات ها عمدتاً در صنایع خودرو ، برق الکترونیک و فلز استفاده می شوند.

چین و ایالات متحده بیشترین دستاوردهای اقتصادی را از هوش مصنوعی دارند

با استفاده از الگوریتم های پیشرفته و همچنین با قدرت پردازش پیشرفته رایانه، مقادیر زیادی از داده های دیجیتالی که می توانند مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند، پیشرفت هایی در هوش مصنوعی، از جمله یادگیری ماشین ایجاد کرده­ اند. هوش مصنوعی قبلاً در حوزه هایی مانند تشخیص صدا و محصولات تجاری (مانند واتسون IBM) در حال استفاده بود. تخمین زده شده است که این فناوری با هدف کلی تولید محصول در جهانی اقتصادی در حدود 13 تریلیون دلار تا سال 2030 را داشته که 1.2٪ به رشد سالانه تولید ناخالص داخلی کمک می کند (ITU ، 2018b). در عین حال، ممکن است شکاف فناوری موجود و افرادی که توانایی استفاده از این فناوری را ندارند، گسترش یابد. چین و ایالات متحده قرار است بیشترین دستاوردهای اقتصادی را از هوش مصنوعی بدست آورند، در حالی که احتمالاً آفریقا و آمریکای لاتین با کمترین دستاوردها روبرو هستند. چین، ایالات متحده و ژاپن 78٪ از کل پفراینده های ثبت اختراع هوش مصنوعی را در اختیار دارند.

تجزیه و تحلیل داده ها کلید فناوری در اقتصاد دیجیتال است

وی ادامه داد: یکی دیگر از فناوری های کلیدی مرتبط در اقتصاد دیجیتال ، تجزیه و تحلیل داده ها است که بعضاً به عنوان کلان­ داده خوانده می شوند و به افزایش ظرفیت تجزیه و پردازش مقادیر عظیم داده ها اشاره دارد. در واقع، فن آوری های فوق دارای یک عنصر مشترک هستند که آنها به شدت به داده ها متکی هستند. میزان داده های تولید شده در اقتصاد دیجیتال به طور مداوم در حال تحول و به سرعت در حال افزایش است. مقاله ارائه شده توسط IBM در رابطه با فرایندهای سال 2017 ، گفت: هر روز 2.5 بایت کوین داده ایجاد می شود و90 درصد از داده های امروز جهان فقط در دو سال گذشته ایجاد شده اند.

محمدحسین پورعلی اقبالی

منبع: خبرگزاری فارس

به "فناوری پیشران اصلی اقتصاد کشور است، تولیداشتغال با تحول دیجیتالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری پیشران اصلی اقتصاد کشور است، تولیداشتغال با تحول دیجیتالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید