فوت و فن های پخت خورش قیمه جا افتاده، خوش رنگ و خوشمزه

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، در گزارش زیر ترفند های تهیه یک خورش قیمه جا افتاده، خوش رنگ و خوشمزه را به شما ارائه می دهیم.

فوت و فن های پخت خورش قیمه جا افتاده، خوش رنگ و خوشمزه

به گزارش از آن جایی که ریشه نام این غذا یعنی قیمه به واژه ای در زبان ترکی می رسد، می توان خاستگاه این غذا را به نواحی آذری زبان ایران نسبت داد. در واقع واژه قیمه، بهکیمه که در اصل واژه ای کاملا ترکی است می رسد و به معنای گوشت قورمه شده است. این خورشت انواع متفاوتی دارد مانند قیمه نثار، خورشت قیمه رشتی، خورش قیمه یزدی، خورشت قیمه آلو با مرغ، خورشت قیمه بادمجان، قیمه مرغ، قیمه سیب درختی، قیمه هویج، قیمه بامیه و بسیاری از انواع دیگر.

در ادامه به نکات پخت این خورش لذیذ و قدیمی ایرانی اشاره می کنیم:

لپه - 250 گرم

پیاز متوسط - 2 عدد

لیمو عمانی - 4 عدد

روغن - به اندازه کافی

سیب زمینی درشت - 2 عدد

گوشت خورشتی - 400 گرم

زعفران دم کرده - 1 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی - 3 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه - به اندازه کافی

هل، گلاب، دارچین و شکر - به میزان لازم

حدود 2 ساعت قبل از شروع آشپزی لپه ها را در یک کاسه آب خیس کنید و هر 30 دقیقه یک بار آب شان را عوض کنید.

پیاز ها را به صورت ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید.

پس از این که روغن داغ شد پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شود. در همین حین گوشت را پس از شست وشو به صورت قیمه ای خرد کنید.

در مرحله بعد گوشت را به قابلمه اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن لپه هایی را که از قبل خیسانده اید اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید. در این مرحله تفت دادن مواد را تا زمانی که گوشت و لپه سرخ شود باید ادامه دهید.

زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری فلفل سیاه به دیگر مواد اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود.

پس از این که رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید گوشت و لپه به طور کامل بپزند. در این مرحله لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت 1 ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.

باید خورش را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد. پس از این که خورشت تقریبا آماده شد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید کمی دارچین هم به خورش اضافه کنید. دارچین باعث می شود طعم خورش شبیه به طعم خورش های نذری شود.

پس از اضافه کردن زعفران خورش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

سیب زمینی ها را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها پاک شود.

در مرحله بعدی سیب زمینی ها را آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن به حد کافی داغ شود سپس سیب زمینی ها را درون روغن سرخ کنید.

پس از این که سیب زمینی ها را سرخ کردید، خورشت که جا افتاد آن را در ظرف بکشید و با سیب زمینی های سرخ شده تزیین کنید.

تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. به هیچ وجه لیمو عمانی را در اوایل پخت به خورش اضافه نکنید. با قرار دادن لیمو عمانی در آب می توانید تلخی لیموعمانی ها را تا حد زیادی بگیرید.

در صورتی که خورش قیمه تلخ شد، می توانید با اضافه کردن سیب زمینی تلخی آن را تا حد زیادی بگیرید. برای این منظور نسبت به اندازه خورش سیب زمینی آب پز کنید.

ظرف مناسب پخت این خورش مسی است و بهتر است آب لیمو اضافه نکنید.

برای خوش رنگ شدن بهتر خورشت لپه ها را بعد از خیساندن برای چند دقیقه در آب بجوشانید تا بوی آن از بین برود و بعد با گوشت و پیاز تفت دهید تا لپه له نشود.

از نکاتی که باعث خوش رنگ شدن خورش می شود پختن آرام خورشت است.

بهتر است لیمو ها را یک ساعت بعد از پخت از درون خورش در بیاورید.

اضافه کردن کمی گلاب و شکر (خیلی کم) و هل دم کرده طعم بهتری به خورش شما می دهد.

منبع: خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فوت و فن های پخت خورش قیمه جا افتاده، خوش رنگ و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن های پخت خورش قیمه جا افتاده، خوش رنگ و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید