مخالفت دولت وفاق ملی با نظارت اتحادیه اروپا بر تحریم تسلیحاتی لیبی

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس با آغاز مأموریت دریایی و هوایی اتحادیه اروپا برای نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی مخالفت کرد.

مخالفت دولت وفاق ملی با نظارت اتحادیه اروپا بر تحریم تسلیحاتی لیبی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ دبیر فیزیک، محمد القبلاوی سخنگوی وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی مخالفت این دولت با اجرای مأموریت دریایی و هوایی اتحادیه اروپا در شرق دریای مدیترانه به منظور نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی را گفت.

القبلاوی در مصاحبه با شبکه الجزیره تأکید کرد که اتحادیه اروپا باید بر مرز دریایی و زمینی نظارت کند چرا که سلاح ها از طریق مرز مصر و لیبی به دست نیروهای تحت امر ژنرال خلیفه حفتر می رسد.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه(دیروز) در خاتمه نشست خود در بروکسل توافق کردند که این اتحادیه مأموریت جدیدی در دریای مدیترانه به منظور نظارت بر اجرای تحریم تسلیحاتی لیبی آغاز کند.

27 کشور عضو این اتحادیه موافقت کردند که هفت فروند هواپیما و هفت فروند کشتی برای اجرای این مأموریت ارائه کنند.

از سوی دیگر عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه در یک کنفرانس خبری ضمن مخالفت با این تصمیم اتحادیه اروپا گفت: برخی کشورهای شناخته شده از زمین و هوا از نیروهای حفتر حمایت به عمل می آورند.

چلیک اشاره کرد که نظارت نظامی در دریا تنها باعث می شود دست یکی از طرف های درگیر در لیبی بسته شود در حالی که طرف دیگر در زمینه تجهیز به سلاح آزاد خواهد بود.

او گفت که نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی وظیفه اتحادیه اروپاست نه سازمان ملل.

شورای امنیت سازمان ملل از سال 2011 به دنبال انقلاب در لیبی علیه رژیم معمر القذافی، طی قطعنامه ای صادرات سلاح به لیبی را ممنوع گفت اما از چند سال پیش تعدادی از کشورها این قطعنامه را نقض می کنند.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس(غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری عبدالله الثنی و عقیله صالح رئیس مجلس کنندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن ها برخوردار است.

این کشور از بیش از ده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج در طرابلس (غرب) تبدیل شده است، حفتر از حمایت های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت های قطر و ترکیه برخودارند.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "مخالفت دولت وفاق ملی با نظارت اتحادیه اروپا بر تحریم تسلیحاتی لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت دولت وفاق ملی با نظارت اتحادیه اروپا بر تحریم تسلیحاتی لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید