میراشرفی: قرن 21 متعلق به آسیاست؛ با نگاه استراتژیک عضو اوراسیا شدیم

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، رئیس کل گمرک ایران گفت: تهران به دنبال عضویت در اوراسیا از طریق بهبود همکاری با کشورهای عضو و افزایش تجارت متقابل است.

میراشرفی: قرن 21 متعلق به آسیاست؛ با نگاه استراتژیک عضو اوراسیا شدیم

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ دبیر فیزیک در بیشکک گفت: تهران به دنبال عضویت در اوراسیا به وسیله بهبود همکاری با کشورهای عضو و افزایش تجارت است.

وی درباره رشد تجارت بین الملل گفت: در حال حاضر در دنیا مجموع تولید ناخالص تمام کشورها 72 هزار میلیارد دلار و تجارت بین الملل 18 هزار میلیارد دلار است، یعنی تقریبا یک چهارم آن چیزی که در دنیا تولید می شود در فرایند تجارت خارجی قرار گرفته است.

میراشرفی ادامه داد: از طرف دیگر هیچ رشدی حتی اقتصادی، سرمایه گذاری، اشتغال و بهره­ وری در اقتصاد بین الملل به اندازه رشد تجارت بالا نبوده پس تجارت در قرن 21 یکی از پر سودترین بخش های اقتصادی دنیا است.

وی اضافه کرد: در قرن 19 با اختراع ماشین بخار و تولید انبوه، این قرن به قرن اروپا تبدیل شد، یعنی اروپایی ها بیشترین سود را بدست آورد.

رئیس کل گمرک ایران شرح داد: در قرن 19 و قرن 20 با 2 جنگی که در اروپا رخ داد و از سرزمین آمریکا فاصله داشت، در نتیجه بیشترین بهره از جنگ نصیب آمریکایی ها شد و با پیش ­بینی اکثر کارشناسان اقتصادی، قرن 21 قرن آسیا است یعنی آسیایی ها از قرن 21 بیشترین سود را به دست خواهند آورد.

وی ادامه داد: به همین جهت است که در بحث تجارت هم­ اکنون ما با مباحث ایرپورت، لندپورت و سی پورت یا بنادر هوایی، زمینی و دریایی روبرو هستیم.

میراشرفی اضافه کرد: هم ­اکنون بزرگترین صادر کننده دنیا با 2هزار و 100 میلیارد دلار چین می باشد و ده بندر بزرگ دنیا در آسیا قرار گرفته است. بندر شانگهای 40 میلیون کانتینر ظرفیت دارد و سنگاپور 33 میلیون، این نشان دهنده این است که پیش­ بینی مذکور درست بوده و این قرن، قرن آسیا است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: با توجه به موضوع تولید و تجارت آزاد در اقتصاد پیش بینی می شود در قرن 21 مرکز ثروت و تجارت دنیا از سیلیکون ولی و وال استریت در آمریکا به مرز مشترک هند و چین منتقل شود.

وی اضافه کرد: قرن 21 از آن آسیا است و این قرنی است که بیشترین اثرگذاری در بحث اقتصاد در بخش تجارت خواهد بود و با این وضعیت موجود 2 کریدور دنیا در حال شکل­ گیری است که شامل جاده ابریشم و یک کمربند-یک جاده است.

میراشرفی ادامه داد: کشورهای آسیایی به دنبال احیای جاده ابریشم به عنوان کریدور شرق و غرب هستند.

رئیس گمرک ایران شرح داد: یک جهت جدید هم به وسیله ایران، روسیه و هند تعریف شده که به کریدور شمال و جنوب که سنت پترزبورگ را به بمبئی وصل می کند، معروف است.

وی گفت: در جایی که این 2 کریدور تلاقی دارند منطقه اوراسیا به عنوان منطقه بسیار استراتژیک و مهم به جهت توسعه تجارت قرار گرفته است.

میراشرفی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در جهت هر 2 پروژه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بحث دیگر بحث ژئوپلتیک به معنی جبر جغرافیایی است به این معنا که 28 کشور مثل قرقیزستان محصور در خشکی هستند یعنی به آب های آزاد راه ندارند و 18 کشور محصور در خشکی در اطراف ایران هستند و ما از بندر چابهار در جنوب شرق کشور و تا اروند رود در جنوب غرب کشور بیش از 3 هزار کیلومتر ساحل داریم و به خوبی میتوانیم در انتقال کالا از منطقه به اوراسیا نقش مهمی ایفا کنیم.

رئیس گمرک ایران اضافه کرد: در آینده نزدیک اقتصاد چین بزرگترین اقتصاد دنیا خواهد شد و بعد از آن اقتصاد هند و کشورهایی که نزدیک به این 2 کشور هستند می توانند مواد اولیه را به این کشورها به وسیله ایران صادر کنند.

وی گفت: به چین لقب کارخانه دنیا را دادند و هند هم در آینده به این مقام خواهد رسید، در نتیجه هر کشوری که بتواند مواد اولیه و کالاهای ساخته شده خود را به این 2 کشور صادر کند به شدت از منافع آن بهره مند خواهد شد.

میراشرفی شرح داد: با این نگاه ایران تصمیم گرفت که عملا به موافقت نامه تجارت آزاد اوراسیا به صورت موقت و 3 ساله بپیوندد.

وی ادامه داد: همچنین از مجموع 72 میلیارد دلار تولید ناخالص دنیا نزدیک به 2 هزار میلیارد دلار آن در منطقه اوراسیا و ایران است و همچنین بیش از 800 میلیارد دلار از کل تجارت دنیا در این منطقه است در نتیجه ایران به درستی تصمیم گرفت که به صورت موقت موافقت نامه تجارت آزاد 3 ساله با اوراسیا داشته باشد و ما می توانیم تجارت سهل و کم هزینه ای را در بخش های لجستیک و حمل و نقل، بانک، بیمه، خدمات و سایر بخش ها با استفاده از این فرصت رشد و ارتقا دهیم.

رئیس گمرک ایران اضافه کرد: این موضوع خوشبختانه در مجلس های 5 کشور عضو و مجلس ایران به تصویب رسیده و کمتر از یک ماه دیگر اجرایی می شود و من به کنندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اوراسیا شرکت کردم که این نشان دهنده اهمیت موضوع است و تلاش می کنیم که این موافقت نامه هر چه سریع تر اجرایی شود.

میراشرفی گفت: ما هم اکنون در نقطه شروع قرار داریم و بعد از مذاکرات فشرده به این نقطه رسیدیم اگر چنانچه 2 طرف همکاری خوب و نزدیکی در ابعاد علمی و کارشناسی داشته باشند حتما می توانیم از فواید و مزایای این موافقت نامه بهره مند شویم.

انتهای پیام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "میراشرفی: قرن 21 متعلق به آسیاست؛ با نگاه استراتژیک عضو اوراسیا شدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراشرفی: قرن 21 متعلق به آسیاست؛ با نگاه استراتژیک عضو اوراسیا شدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید