17 هزار میلیارد ریال در کشور هزینه درمان دیابت می شود

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، خبرنگاران/مازندران یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: 17 هزار میلیارد ریال در کشور هزینه درمان دیابت می شود که با درمان بهینه بیماری عوارض ناشی از آن در دراز مدت کاهش می یابد.

17 هزار میلیارد ریال در کشور هزینه درمان دیابت می شود

مشایخ بخشی عصر امروز در نشست شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت که با موضوع دیابت در سالن اجتماعات اداره کل سلامت مازندران برگزار گشت با اشاره به اینکه این استان رتبه دوم دیابت کشور را دارد، اظهار کرد: شناسایی بیماران دیابتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دیابت هزینه های زیادی برای جامعه به دنبال دارد، شرح داد: دیابت فاکتورهای خطرناکی دارد که سابقه فامیلی و خانوادگی، افزایش وزن و چاقی، کمی فعالیت های فیزیکی، افزایش فشار خون وچربی خون بالا و افرادی که سابقه تولد نوزاد بالای 4 کیلو را داشتند، از جمله این فاکتورها است.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم با اشاره به اینکه موارد مهم و پای هه ای در بروز دیابت از جمله بی تحرکی و استرس نقش کلیدی دارد، گفت: عدم کنترل قند مطلوب این مهم را تشدید کرده و برای درمان بیمار دیابتی کنترل وزن، استفاده دارویی مناسب با کیفیت و اثر بخشی بیشتر مورد تاکید است.

بخشی با بیان اینکه داروهای گیاهی نیز در برخی موارد کنترل دیابت اثر گذار بوده گفت: گزنه و دارچین از داروهای گیاهی مثمر ثمر است اما برخی بیماران به این داروها جواب نمی دهند و باید در کنار آن طب نوین قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خانم ها به دلیل فعالیت کم فیزیکی و افزایش وزن دیابت میزان فراوانی بیشتری دارد اما به لحاظ آماری تفاوت چندانی بین مرد و زن دیده نشده است.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم در مورد نقش استرس درافزایش دیابت افزود :درهنگام عصبانیت و استرس هرمون های است که قند خون را بالا می برد و ازین رو داشتن آرامش به فرایند کنترل بیماری کمک خواهد کرد.

بخشی درمورد داروی دیابت خارجی و داخلی و نحوه مصرف آن تاکید کرد: قرص متفورمین عامل کاهش قند خون است و به همراه غذا و بین غذا باید مصرف شود و البته داروهای متفورمین خارجی اثر گذاری بیشتری داشته اما تا95 درصد داروهای ایرانی جوابگوی دیابت است و در این راستا سهمیه بندی داروها برای استان ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حدود 7 درصد خانم های باردار دچار دیابت هستند، شرح داد: شیوع دیابت نوع یک از همان ابتدا فرد دچار دیابت می شود وباید انسولین تزریق کند اما در دیابت نوع 2 بعد از 40 سالگی با کم تحرکی به دیابت دچار می شوند.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم ادامه داد: بیماری های مزمن باید با اصلاح سبک زندکی باید کنترل شود و درمان صد درصدی ندارد و فرد دیابتی 10 سال عمر کمتری نسبت به افراد عادی دارند.

بخشی یادآور شد: میزان قند نرمال زیر 100 است و قند خون 3 ماهه زیر 57 درصد و نرمال بالاتر از 6 و نیم دیابت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "17 هزار میلیارد ریال در کشور هزینه درمان دیابت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 هزار میلیارد ریال در کشور هزینه درمان دیابت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید