تلاش دولت روحانی برای مصادره میوه سهام عدالت، آیا بهارستان و پاستور در زمینه آزادسازی بزرگترین سهام مردمی تأخیر داشتند؟

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، مقامات و مسئولان دولت طوری سخنرانی می کنند که گویا سهام عدالت محصول دولت یازدهم و دوازدهم بوده؛ اما واقعیت امر نشان می دهد بذر سهام عدالت در دولت نهم و دهم کاشته شده و دولت دوازدهم میوه آن را برداشت کرده است.

تلاش دولت روحانی برای مصادره میوه سهام عدالت، آیا بهارستان و پاستور در زمینه آزادسازی بزرگترین سهام مردمی تأخیر داشتند؟

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ دبیر فیزیک، این روزها موضوع آزادسازی سهام عدالت به یکی از سوژه های پربحث تبدیل شده و بعید است در هر جمعی که حضور می یابیم در این خصوص صحبت نشود.

ظاهراً دولت نیز در سال 96 لایحه آزادسازی سهام عدالت را تقدیم مجلس کرد، اما این لایحه در بروکراسی مجلس معطل ماند و به صحن نیامد تا اینکه رئیس جمهور با نامه ای تقاضای استفاده از اختیار رهبری برای موافقت با آزادسازی سهام عدالت کرد و در نهایت رهبر معظم انقلاب در تاریخ نهم اردیبهشت 99 با این درخواست مشروط بر سه شرط موافقت کردند.

در متن ابلاغیه رهبر انقلاب در خصوص آزادسازی سهام عدالت آمده است: درپی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل 44 قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولت های مختلف با اجرای دقیق مواد 8 گانه ابلاغی 1385/4/12 هرچه سریع تر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری مشخص قیمت آن به بورس فراهم شده و آیین نامه های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. در هر صورت با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست، با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می شود:

دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت های سرمایه پذیر را انتخاب کنند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاه های اجرایی لازم الاجراست.

نسبت به سهام باقی مانده در شرکت های سرمایه گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت های مذکور، از طریق مبادی ذی ربط هرچه زودتر زمینه ورود آن شرکت ها را در بورس فراهم نماید.

با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره مندی هرچه سریع تر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه گانه فوق را به عمل آورد.

بر اساس قانون، 10 سال پس از اعطا سهام عدالت به هر نفر، دولت باید مقدمات آزادسازی را فراهم کرده و اختیار خرید و فروش آن را به خود مردم بدهد. بر اساس گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، ارزش سهام عدالت در حال حاضر به 8 برابر رسیده است و این بدان معنی است که در صورت آزادسازی، رقمی در حدود 8 میلیون تومان برای افرادی که سهام کامل دارند و رقمی در حدود 4 میلیون تومان برای افرادی که سهام نصف دارند، به ازای هر سهم تعلق خواهد گرفت.

همه می دانند که سهام عدالت دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم نیست، بلکه گاهی اوقات این نوع سهام در این دو دولت مورد تمسخر و دست انداز قرار گرفته است. در حالی که بنیاد و اساس این نوع طرح، برخورداری عادلانه تمام اقشار جامعه از سود شرکت های دولتی بود، ولی در دولت یازدهم و دوازدهم خیلی به این امر توجه نشد.

حدود 50 میلیون نفر دارای سهام عدالت هستند و اگر مجلس دهم و دولت دوازدهم از دو یا سه سال گذشته، سازوکاری مناسب برای آزادسازی این سهام طراحی می کردند، امروز نه تنها نیازی به دریافت مجوز از رهبر انقلاب نبود، بلکه مردم از مدت ها قبل از مزایای سهام عدالت خود بهره مند می شدند، اما باز هم طرح های خوب به خاطر عملکرد ضعیف دو قوه در طول این سال ها آسیب های چشمگیری را متحمل شده است.

امروز مقامات و مسئولان دولتی طوری سخنرانی و نطق انجام می دهند که گویا سهام عدالت محصول دولت یازدهم و دوازدهم بوده؛ اما واقعیت امر نشان می دهد بذر سهام عدالت در دولت های نهم و دهم کاشته شده و دولت دوازدهم میوه آن را برداشت کرده است، البته هرچند اگر عدم هماهنگی میان مجلس دهم و این دولت وجود نداشت، پیش از این امکان بهره برداری از میوه سهام عدالت وجود داشت.

4079/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تلاش دولت روحانی برای مصادره میوه سهام عدالت، آیا بهارستان و پاستور در زمینه آزادسازی بزرگترین سهام مردمی تأخیر داشتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش دولت روحانی برای مصادره میوه سهام عدالت، آیا بهارستان و پاستور در زمینه آزادسازی بزرگترین سهام مردمی تأخیر داشتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید