ثبت جهانی روستای چادرشب بافی، برگی از هویت ناب فرهنگی گیلان است

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، استاندار گیلان ثبت جهانی قاسم آباد چابکسر را به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی، تجلی ظرفیت های غنی فرهنگی استان دانست و آن را فرصتی کم نظیر برای توسعه صنعت گردشگری و انتقال هویتی برخاسته از گیلان بیان نمود.

ثبت جهانی روستای چادرشب بافی، برگی از هویت ناب فرهنگی گیلان است

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، استاندار گیلان در پیغامی ثبت دنیای روستای قاسم آباد با موضوع چادرشب بافی را تبریک گفت و از زحمات همکاران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل استان تقدیر کرد.

متن پیغام استاندار گیلان به این توضیح است:

در آستانه ایام الله دهه فجر، خبر مسرت بخش و افتخارآمیز ثبت روستای قاسم آباد به عنوان نخستین اثر مستقل از گیلان در فهرست شورای دنیای صنایع دستی، موجب مباهات شد و بار دیگر هویت بی بدیل و درخشان فرهنگی این سرزمین را نمایان کرد.

بدون شک ثبت چادرشب بافی و صنایع دستی قاسم آباد گیلان که پیشتر لباس محلی آن آوازه دنیای داشت؛ نشان دهنده است که این میراث، نماد والای فرهنگ و هنر این کهن مرز و بوم به شمار می رود.

معتقدم یکی از میراث های جاودان این سرزمین؛ آثار هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی است که خاک زمان خورده و ناب شده و چراغی پر فروغ برای آیندگانی که به دنبال هویت اصیل خویش هستند، محسوب می گردد.

لازم می دانم از نگاه ژرف و هنرشناسانه شورای دنیای صنایع دستی و پیگیری های وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاران ایشان در وزارتخانه و استان، مردم هنردوست قاسم آباد شهرستان رودسر، مسئولان محلی شهرستان و داوطلبان گیلانی که تلاش بسیاری در راستا ثبت دنیای این میراث ارزشمند کردند، قدردانی نمایم.

ثبت دنیای قاسم آباد چابکسر با عنوان روستای دنیای چادرشب بافی از سوی شورای دنیای صنایع دستی، تجلی ظرفیت های غنی فرهنگی گیلان برای توسعه صنعت گردشگری و فرصتی کم نظیر برای انتقال هویتی برخاسته از استان است.

این رویداد خجسته را ارج می نهم و قدردان مشارکت فعالانه بانوان بافنده هستم که این هنر با اصالت را نسل به نسل به فرزندان خود انتقال دادند.

امیدوارم به لطف الهی؛ گیلان عزیز به عنوان گنجینه فرهنگ، هنر و صنایع دستی و خاستگاه ابریشم در ایران سرافراز، بتواند بیش از پیش و با بهره مندی از این عنوان؛ راستا تحقق تعاملات بین المللی و دیپلماسی فرهنگی را هموار کند و به عنوان هنری دنیا شمول و میراثی ماندگار، زمینه ساز سفر گردشگران مختلف به این استان باشد.

منبع: میراث آریا

به "ثبت جهانی روستای چادرشب بافی، برگی از هویت ناب فرهنگی گیلان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی روستای چادرشب بافی، برگی از هویت ناب فرهنگی گیلان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید