سردمداری فضای مجازی در غائله کرونا

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، کرونا، با همان سرعتی که دنیای حقیقی را زیر چتر شوم خود برد، در فضای مجازی هم غوغا به پا کرد.

سردمداری فضای مجازی در غائله کرونا

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک به نقل از صداوسیما مرکز گیلان، وقتی آمد، کاری کرد، آدم ها کمتر در مکان های عمومی آفتابی شوند. دیگر نه از شلوغی جمعیت در معابر خبری بود و نه خیابان ها زیر بار ترافیک رفتند. کرکره مغازه ها که پایین آمد و بازار تعطیل شد، ترس از این بیماری منحوس به جان شیرین شهرها نشست.

شیوع ویروس شایعات مجازی

در یک شبکه اجتماعی، آمار فوت شدگان کرونا، چند برابر آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان درمان، منتشر شد. بعضی کانال های تلگرامی تصاویر فتوشاپی و بعضا تصاویری از شرایط بیماران در کشورهای دیگر را به نام بیماران کرونا در ایران و گیلان منتشر کردند؛ گورهای دسته جمعی فوت شدگان کرونایی شد، نقل محافل مجازی بعضیها؛ نقل قول هایی که بارها از سوی مسئولان از جمله رئیس شورای اسلامی شهر رشت تکذیب و به مردم اطمینان داده شد، اجساد اموات مشکوک به ابتلا به کرونا در آرامستان شهر رشت، کاملا اصولی و بهداشتی و بر اساس پروتکل بهداشت دنیای تدفین می شود.

بعضی ها از آب گل آلودی که کرونا در فضای مجازی به راه انداخته بود، تا می توانستند ماهی دریافتد و فضای مجازی را به بازار سیاه داروهای تقلبی درمان و پیشگیری از کرونا تبدیل کردند.

ترس، وحشت و نگرانی مهم ترین دستاورد مجازی کرونا بود که شبکه های معاند بر آتش آن نفت می ریختند و بعضی هم از این طرف، خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته، آب به آسیاب بدخواهان ریختند؛ تا جایی که پویش های خوب مردمی هم که در دامن همین فضای مجازی پر و بال گرفته بود، محملی شد برای شوخی و مسخره کردن کاربرانی که با نیت خیر، قدم به فضای مجازی گذاشته بودند.

مثل معلم باز نشسته آستارایی که در کلاس درس آنلاین ریاضی، هنگام حضور و غیاب تپق زد و واژه آنلاین را آیلاند تلفظ کرد و فایل صوتی کلاس درسش در فضای مجازی پخش و دست مایه شوخی و شیطنت بعضی ها شد. شیطنت ها و شایعه پراکن یها در خصوص توبیخ این معلم تا جایی بالا گرفت که پای وزیر آموزش و پرورش را هم به این موضوع باز کرد.

محسن حاجی میرزایی با صدور پیامی و با قید هشتگ، معلم مهربان آستارایی و هشتگ آیلاند همان آنلاین است نوشت: به احترام معلمی که 17 سال پس از بازنشستگی هنوز عشق معلمی در وجودش است و با تلاش فراوان در حال کار با تکنولوژی های روز است برپا! خود هم ایستاده در تماس تلفنی با خانم صفایی مراتب احترام و افتخارم را به ایشان ابلاغ کردم.

ردپای شایعات کرونایی فضای مجازی در گیلان را که بگیری به ویدئویی می رسیم که در آن مردی مقابل در یکی از بیمارستان های رشت، به زمین افتاده بود و کسی که تصویر را ضبط می کرد اعلام می کند: او یک بیمار کرونایی است و بیمارستان او را پذیرش نمی کند.

ادعایی که براساس اعلام مسئولان بیمارستان و انتشار تصاویر دوربین های مدار بسته، تکذیب شد و کاشف به عمل آمد این فرد سابقه چنین رفتارهای مشابهی داشته و مدتی هم در بیمارستان روانی، بستری بوده است.

تازهترین شایعه مجازی کرونایی هم مربوط به ویدئویی است که همین چند روز قبل، از نقش بر زمین شدن بیمار مشکوک به کرونا در لاهیجان، منتشر شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با تکذیب شایعه ابتلای جوان لاهیجانی به بیماری کرونا گفت: این جوان 33 ساله لاهیجانی، بر اثر تصادف مصدوم شده و روی زمین افتاده بود که نیروهای اورژانس او را به بیمارستان منتقل کردند.

پلیس فتا همواره مجهز به کیتهای تشخیص جرائم سایبری

آن طور که رئیس پلیس فتای گیلان گفت: از آغاز شیوع بیماری کرونا در گیلان تا به امروز گزارش های زیادی مبنی بر وقوع تخلفات و جرائم سایبری در این باره به پلیس فتا اطلاع داده شد و پلیس هم با رصد فضای مجازی، تعداد زیادی از این متخلفان را که عمدی یا غیرعمدی، به شایعات مربوط به کرونا در فضای مجازی دامن می زدند، شناسایی کرد.

سرهنگ ایرج پورمستمند اضافه کرد: ارائه راهکارهای درمانی نادرست و داروهای تقلبی از دیگر جرائم مهم در این زمینه بود.

به گفته وی، بیشترین فراوانی جرائم مجازی مرتبط با بیماری کرونا در گیلان، به ترتیب در شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و وات ساپ رخ داد.

رئیس پلیس فتای گیلان با بیان اینکه بعضی از گزارش های رسیده هم مصداق مجرمانه نداشت، گفت: 20 مجرم در این باره دستگیر شد و به 40 نفر هم تذکر کتبی داده شد و البته تعداد زیادی از کاربران هم که غیر عمدی با نیت اطلاع رسانی به اصطلاح سوار بر موج احساسات ناخواسته به شایعات دامن زدند، به پلیس فتا فراخوان و متوجه اشتباه خودشدند و پیام ها را پاک کردند.

سرهنگ پورمستمند اضافه کرد: افزون بر این، پلیس فتا در این مدت، بعضی صفحات کاربران را هم که با انتشار محتوای غلط، به تشویش اذهان عمومی در خصوص شیوع کرونا اقدام می کردند، حذف کرد.

شایعات کرونایی

رئیس پلیس فتای گیلان گفت: بسکمک از شایعات کرونایی در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارجی و مشخصا معاندان انتشار یافته است و از آنجا که سرورهای این شبکه ها و کانال ها، خارج از کشور است، امکان دسترسی و پیگیری وجود ندارد و خود مردم باید در این باره آگاه باشند.

وی گفت: اگر کسی تکنیک های اولیه تصاویر ویدئویی را بشناسد یا دست کم بداند که قابلیت مونتاژ فیلم های ویدئویی وجود دارد، پس از مشاهده فیلمی که سانسور یا دستکاری شده، متوجه برش تصویر یا قطع شدن کلام در تصاویر ویدئویی دستکاری شده خواهد شد و هر تصویری را باور نخواهد کرد.

سرهنگ پورمستمند اضافه کرد: ارائه گزارش روزانه وزارت بهداشت و درمان در خصوص بیماری کرونا و سامان دریافت فرآیند مدیریت و کنترل این بیماری، در کنار اقدامات پیشگیرانه و رصد بیش از پیش پلیس فتا باعث شده، انتشار شایعات در فضای مجازی در گیلان نسبت به هفته های اول شیوع کرونا 70 درصد کاهش یافته است.

هشتگ هایی که دنیای مجازی را در شکست کرونا رو سفید کرد

آن روی سکه فضای مجازی در غوغایی که کرونا به پا کرد البته دیدنی و ستودنی است. خیلی ها هشتگ های کمک به همنوعان شان را به راه انداختند. هشتگ در خانه بمانیم هم خیلی ها را پایبند خانه ها کرد. بسکمک از پزشکان با ضبط و انتشار تصاویر و یا درج مطالبی، از خطر ویروس کرونا برای شهروندان گفتند و راهکارهای پیشگیرانه را خاطرنشان کردند. خیلی ها در همین فضای مجازی، دور هم جمع شدند و دست خیلی های دیگر را دریافتد و مصداق شاخص مواسات، همدلی و کمک مومنانه شدند.

معلم های زیادی در شبکه های مجازی برای دانش آموزان شان پیام گذاشتند: در خانه بمانید! کلاس های درس را به خانه های تان میآوریم! و حق استادی را چه خوب به جا آوردند و نگذاشتند شاگردان شان از فرآیند آموزش عقب بمانند. مثل مریم، معلم جوانی که اهل بندر انزلی است و با هزینه شخصی از طریق فضای مجازی به دانش آموزان کلاسش درس می دهد و حتی برای بعضی از دانش آموزان که اولیای شان توان مالی ندارند، بسته های اینترنتی می خرد و هر روز با دانش آموزانش در ارتباط است. در یک کلام، در جاهایی هم فضای مجازی دل ها را به هم نزدیک کرد، مثل زمانی که حاج خانم معصوم از فرزندانش دور بود و از طریق تماس تصویری اینترنتی، با آنان دیدار تازه کرد. به علت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، مراسم ختم و عزاداری متوفیان کرونایی هم به همین فضای مجازی ختم شد و بازماندگان پیام های تسلیت مجازی از دور و بری های شان دریافتد.

سامانه ای که نامش بوی نشاط می دهد

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، وزارت آموزش و پرورش به دنبال راهکاری برای ارتباط بیشتر دانش آموزان، معلمان و اولیای دانش آموزان و مدرسه به طور نظام مند و سازمان یافته بود که در نهایت شبکه مجازی مستقل و امن با عنوان شبکه آموزش دانش آموزی موسوم به شاد در دستور کار قرار گرفت؛ شبکه آموزشی که از اول اردیبهشت 99 کلید خورد.

نادر دنیا آرای توضیح داد: در این سامانه، هر معلم با دانش آموزان کلاس خود ارتباط دارد و مدیر مدرسه هم می تواند، همه کلاس های درس مجازی و فعالیت معلمان را در این شبکه آنلاین رصد کند.

وی به یکی از مزایای مهم اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: حضور دانش آموزان در ساعت برگزاری کلاس های درس ضروری است و ترک کلاس بدون اجازه قبلی، غیبت به حساب می آید؛ راهبردی که باعث می شود دانش آموزان حتما فرآیند آموزشی را مثل مدرسه اما در فضای مجازی سپری کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان اظهارکرد: 30 درصد از دانش آموزان گیلان به شبکه دانش آموزی شاد متصل و تا 31 فروردین، از مجموع 195 هزار دانش آموز ابتدایی گیلان 60 هزار و 446 نفر عضو شبکه آموزشی شاد شده اند.

نادر دنیا آرای اضافه کرد: نام نویسی و عضویت دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم در گیلان از 30 فروردین آغاز شده و از 942 مدرسه متوسطه اول در گیلان، تا به امروز 719 مدرسه به زیر چتر سامانه شاد رفته و از بین 414 مدرسه متوسطه دوم هم 306 مدرسه به این سامانه متصل شده است. البته در روزهای آینده بقیه مدارس به تدریج به عضویت این سامانه آموزشی در می آیند.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف مدارس مناطق روستایی سخت گذر و عشایری که فاقد پوشش اینترنتی است چه می شود؟ هم گفت: فرآیند آموزشی در این مدارس که غالبا تعداد دانشآموزانش انگشت شمار است، به صورت چهره به چهره البته با رعایت الزامات فاصله گذاری اجتماعی است و بعضی دانش آموزان در این مناطق هم از طریق آموزش تلویزیونی، درس می خوانند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اینکه اتصال به اینترنت برای استفاده از شبکه شاد رایگان است، گفت: لازمه استفاده از این نوع آموزش، نصب اپلیکیشن شاد روی گوشی های هوشمند تلفن همراه، تبلت و یا رایانه است؛ فرآیندی که بعضی از اولیای مدرسه و پدر و مادرها در انجام آن با چالش هایی مواجهد و اذعان دارند اختلالاتی در نصب، عضو شدن و استفاده از این شبکه وجود دارد و سامانه بسیار کند عمل می کند.

دنیا آرای خاطرنشان کرد: مشکلاتی در این باره وجود دارد که با برنامه ریزی های وزارتخانه در روزهای آینده حل خواهد شد. همچنین بنا داریم در قالب اجرای طرح مواسات و کمک مومنانه از مشارکت خیّران مدرسه ساز، برای تامین گوشی های هوشمند دانش آموزان بی بضاعت بهره ببریم.

تب بالای مصرف اینترنت در گیلان

از خوب تا بد نقش آفرینی فضای مجازی در غائله کرونا که بگذریم؛ میبینیم این بیماری ظاهرا سرها را بیشتر از قبل در گوشی های تلفن همراه و فضای مجازی کرده و مردم آنلاین تر از قبل شده اند تا جایی که براساس آمار اعلام شده از سوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان، پهنای باند مصرف اینترنت در این استان نسبت به روزهای قبل از شیوع کرونا، به طور میانگین 50 درصد افزایش یافته است.

فرزاد توکلی گفت: در هفته اول فروردین 99، پهنای باند مصرف روزانه اینترنت در استان، به طور میانگین 90 گیگابیت بود.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح شبکه آموزش دانش آموزی در فضای مجازی و همچنین آغاز آموزش مجازی در دانشگاه های گیلان، مصرف اینترنت در هفته های آینده در استان چند برابر خواهد شد.

توکلی اظهارکرد: محدودیتی در پهنای باند نداریم و حتی اگر مصرف اینترنت تا 4 برابر در استان افزایش یابد، زیرساخت های آن فراهم است، اما در کنار این تجهیزات سخت افزاری باید امکانات نرم افزارهای هم فراهم باشد تا آموزش مجازی جوابگوی نیازهای آموزشی باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اضافه کرد: در حال حاضر زیرساخت های آموزش مجازی در دانشگاه های گیلان چندان مناسب نیست. البته تعدادی از شرکت های فعال در این حوزه، برای تامین این زیرساخت ها در دانشگاه های استان، اعلام آمادگی کرده اند.

توکلی اضادامه داد: براساس هماهنگیهای اجرا شده در وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از ثبت فهرست سایت های دانشگاهی، مصرف اینترنت برای اساتید و دانشجویانی که از آموزش مجازی بهره می برند، رایگان خواهد بود که این کار در حال انجام است.

او گفت: با وجود شایعات و جرائمی که کرونا در فضای مجازی رقم زد اما در بعضی جنبه ها، روی خوش خود را نشان داد و مسبب ارزان تمام شدن خدمات آموزشی مجازی و نیز توسعه کسب و کارها و خرید آنلاین برای رعایت فاصله اجتماعی در استان شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اظهارکرد: درگاه اینترنتی خرید آنلاین با عنوان بیهین در استان راه اندازی شده که افزون بر معرفی و ارائه خدمات خرید و فروش آنلاین، برای کسانی که تمایل به راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند، رایگان سایت و سامانه فروشگاهی تعریف می کند.

دنیای مجازی 2 رو دارد، انتخاب با کاربر است!

فضای مجازی با همه گستردگی و در دسترس بودنش، حالتی دوگانه دارند و مثل شمشیر دو لبه عمل می کنند.

هرچند این فضای دور از دنیای حقیقی در آغاز شیوع کرونا، به جولان شایعات، همراه با جولان این ویروس دنیا شمول در دنیا سرعت داد اما آنطور که پیداست با اطلاع رسانی، پایش و از همه مهمتر آگاهی مردم، تغییر موضع داده و حالا هم دست کاسبان را در کاسبی آنلاین گرفته، هم دست های خیران را برای مواسات و کمک مومنانه به هم گره زده و هم قرار است دست نظام آموزشی کشور را در آموزش نسل آینده ساز کشور بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سردمداری فضای مجازی در غائله کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردمداری فضای مجازی در غائله کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید