مشکل بوی نامطبوع تهران ناشی از افزایش دی اکسید کربن است

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، استاندار تهران در مورد انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: در روز های اخیر شاهد انتشار بوی نامطبوع در تهران بودیم که آنالیز ها حکایت از افزایش 33 درصدی دی اکسید گوگرد موجود در هوای تهران داشت در نتیجه بنا بر این شد که کارخانه سیمان تهران از مازوت استفاده نکند.

مشکل بوی نامطبوع تهران ناشی از افزایش دی اکسید کربن است

به گزارش خبرنگار سیاسی وبلاگ دبیر فیزیک، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران که مهمان نشست خبری سخنگوی دولت بود در مورد شرایط آلودگی تهران و اقدامات اجرا شده در این خصوص گفت: در شرایط فعلی ماشین های دیزلی 33 درصد و ماشین های سواری 28 درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه معمولا هوای کلانشهر های بزرگ در این فصل دچار پدیده ای به نام اینورژن یا وارونگی هوا می گردد، گفت: از سال 2000 به بعد شاخص عمده هوا به دلیل نظام سلامت جمهوری اسلامی و در جهت اقدامات پیگیرانه که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی همیشه مورد رصد و آنالیز قرار می گیرد براساس این استاندارد چنانچه این شاخص بین صفر تا پنجاه باشد هوای پاک، چنانچه بین پنجاه تا صد باشد هوای سالم و در صورتی که بین صد تا صد و پنجاه باشد شاخص هوا ناسالم برای گروه های حساس خواهد شد و در هر کشوری چنانچه این شاخص به 150 تا 200 برسد شاخص هوا ناسالم برای همه گروه ها خواهد بود.

بندپی با اشاره به اقدامات اتخاذ شده در جهت کاهش آلایندگی هوا گفت: براین اساس استانداری پیش بینی کرد تا انتها هفته که افزایش غلظت آلایندگی ها را در سطح کلانشهر تهران داریم مردم را از بلاتکلیفی درآورده و گروه هایی که مشمول هوای ناسالم می شوند را تعیین کردیم و به این ترتیب مدارس تعطیل شده است.

استاندار تهران ادامه داد: براساس این تصمیم به کلیه دستگاه های دولتی نیز ابلاغ شد که برای والدین کارمند محدودیتی به جهت درخواست مرخصی قائل نشوند تا کلانشهر ها به این نحو تخلیه شوند.

ممنوعیت استفاده از مازوت و گازوئیل در کارخانه های اطراف تهران و ورود کامیون ها به پایتخت از جمله اقدامات در جهت کاهش آلودگی هوا

وی از دیگر اقدامات اجرا شده برای کاهش آلودگی هوا را تغییر مصرف سوخت های آلوده نماینده توسط پالایشگاه ها دانست و یادآور شد: براین اساس به تمام نیروگاه ها و پالایش هایی که عمده مصرف سوخت آن ها گازوئیل یا مازوت بود دستور داده شد که این سوخت را به گاز تغییر شرایط دهند.

بندپی ادامه داد: به عنوان مثال کارخانه سیمان تهران روزخانه 800 هزار لیتر مازوت مصرف می کرد که به همت وزارت نفت میزان سوخت مصرفی این کارخانه به گاز تبدیل شد. به همین دلیل نیروگاه منتظرالقائم نیز که سوخت مصرفی آن هنوز مازوت است در صورتی که تا انتها امروز نتواند سوخت گاز دریافت کند عملکرد آن متوقف خواهد شد.

استاندار تهران ادامه داد: از سوی دیگر راهور تهران نیز مکلف شد تا از فعالیت وسایل نقلیه دودزا اعم از موتور سیکلت و یا خودرو های سواری و یا اتوبوس ها جلوگیری کند.

وی اقدام دیگر در جهت کاهش آلودگی هوا را ممنوعیت ورود کامیون ها در این ایام به تهران دانست و گفت: بر این اساس دستگاه های دولتی که اتوبوس های گازسوز در اختیار دارند موظف شدند تا این وسایل نقلیه خود را در اختیار حمل و نقل عمومی قرار دهند.

بندپی اضافه کرد: به همین دلیل شهرداری نیز مکلف شد که در روز های آلوده تهران از حداکثر ظرفیت خود در ناوگان مترو استفاده گردد.

استاندار تهران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا به طور کلی استفاده از مازوت و گازوئیل در کارخانجات اطراف تهران ممنوع نمی گردد تا در شرایط آلودگی با این مشکل روبرو نشویم، گفت: سوخت عادی این کارخانجات گاز است، اما در فصل زمستان که به طور طبیعی مصرف گاز در کشور بالا می رود چند هفته ای گاز این کارخانجات قطع و از مازوت استفاده می گردد.

افزایش گوگرد موجود در هوای تهران بیش از حد استاندارد عامل بوی نامطبوع پایتخت بود

وی در شرح انتشار بوی نامطبوع در تهران نیز گفت: طی روز های یازدهم و بیست و سوم آذر ماه در حوالی ساعت چهار بعدازظهر شاهد انتشار بوی نامطبوعی در جنوب و مرکز تهران بودیم که بعد از آنالیز ها به این نتیجه رسیدیم که SO2 (دی اکسید گوگرد) موجود در هوای تهران 33 برابر افزایش داشته و در نتیجه تصمیم بر آن شد که کارخانه سیمان تهران دیگر از مازوت استفاده نکند.

بندپی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چرا کلانشهر های جهان در زمان آلودگی به اقداماتی نظیر آنچه شما در ایران مبادرت می ورزید مثل تعطیلی مدارس اقدام نمی نمایند؟ گفت: یکی از سیاست های دولت شفافیت است در شرایط فعلی هوا در چین آلودگی براساس آمار رسمی سازمان های بین المللی هواشناسی بالای 300 است یعنی مرز خطر برای افراد عادی را هم گذرانده است، اما دولت چین از ابزار تعطیلات استفاده نمی کند ما برای حفظ سلامت آحاد جامعه میزان آلودگی هوا را به طور شفاف از رسانه ها اعلام می کنیم و تمهیداتی را نیز می اندیشیم.

استاندار تهران اقدامات مورد احتیاج در راستای کاهش آلودگی هوا را قائل به شیفت دادن مصرف سوخت به سمت یورو 5 دانست و گفت: در حال حاضر در تهران 81 درصد موتور فرسوده، 73 درصد اتوبوس فرسوده و 60 درصد کامیون فرسوده وجود دارد که نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از وظایف شهرداری به حساب می آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مشکل بوی نامطبوع تهران ناشی از افزایش دی اکسید کربن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل بوی نامطبوع تهران ناشی از افزایش دی اکسید کربن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید