نارسایی برق و گاز، شوکی بر قلب صنایع قزوین

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، در خارج از شهرک های صنعتی، نارسایی انشعاب های گاز و برق از خطوط انتقال تا جلوی در واحدهای تولیدی استان قزوین سبب شده است تا کمتر از یک سوم صنایع در هنگام راه اندازی یا طرح توسعه با مشکلاتی روبه رو شوند.

نارسایی برق و گاز، شوکی بر قلب صنایع قزوین

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک به نقل از ایرنا، اگر واحد فراوریی را همانند اندام انسان تصور کنید، برق و گاز درست شبیه به رگ های خونی موجب حرکت و حیات آن شده و نارسایی در این زمینه موجب می گردد تا عملا چرخ صنعت از حرکت و حیات بایستد.

در سال های اخیر با اهمیت روز افزون رونق فراوری، فراهم کردن بسترهای لازم مانند برق و گاز برای استقرار و راه اندازی یک کارخانه همیشه مورد تاکید بوده و وظیفه آن بر عهده دستگاه های دولتی گذاشته شده است، اما آنچه در این میان داد واحدهای فراوریی را بلند نموده، نبود حمایت های لازم برای انتقال این انرژی ها تا جلوی در واحد فراوریی است.

به گفته فراوریکنندگان، مشکل زمانی حاد می گردد که یک واحد فراوریی بخواهد در خارج از شهرک صنعتی ساخته و راه اندازی گردد، در این صورت نه فقط از هیچ حمایتی همانند شرکت شهرک های صنعتی برخوردار نیست، بلکه باید هزینه انتقال گاز و برق تا جلوی در واحد را متقبل شده و در این میان نیز با تاخیر و کاغذبازی های بسیاری روبه رو گردد.

به گفته مسئولان حوزه صنعتی، کمتر از یک سوم واحدهای صنعتی قزوین از 3 هزار و 500 واحد با مشکل گاز و برق روبه رو بوده و در فصل سرما نیز بیشتر تحت فشار قرار می گیرند.

ویژگی خاص استان قزوین به علت زیر پوشش بودن شرکت برق منطقه ای استان زنجان از دیگر مواردی است که سبب شده تا بعضی از واحدهای فراوریی مستقر در قزوین، انرژی برق مورد احتیاج خود را از زنجان تامین نموده و مشترک آن استان باشند.

گازرسانی از جیب واحدهای فراوریی

مدیرعامل یک واحد فراوریی در قزوین گفت: شرکت گاز معتقد است واحدهای فراوریی و صنعتی که جهت صعب العبور داشته یا مسافت زیادی با خطوط و شبکه های گاز دارند، گازرسانی به آنها مقرون به صرفه نیست و حتی گلخانه های چوبی تا زمانی که به ساختار فلزی تغییر نکنند، امکان گازرسانی به آنها با توجه به صادر نشدن مجوز فراهم نمی گردد.

حسام الدین موسوی گفت: قوانین و سیاست های کلان کشور به نحوی تنظیم شده که فراوریکننده برای داشتن نعمت گاز مجبور است فقط به شهرک های صنعتی روی بیاورد و احداث و راه اندازی یک واحد فراوریی در خارج از شهرک، با نارسایی گازی همراه گردد.

وی با بیان اینکه برای خرید ایستگاه گاز تقلیل فشار امروزه باید متحمل هزینه های سنگین شویم، اضافه کرد: هزینه یک ایستگاه تقلیل فشار که شرکت گاز برای واحد صنعتی نصب می نماید، به پای واحد صنعتی است و فراوری کننده باید پول کارگر، لوله و همه انشعاب ها را از جیب بپردازد.

قوانین و سیاست های کلان کشور به نحوی تنظیم شده که فراوریکننده برای داشتن نعمت گاز مجبور است فقط به شهرک های صنعتی روی بیاورد و احداث و راه اندازی یک واحد فراوریی در خارج از شهرک، با نارسایی گازی همراه گردد.

موسوی گفت: در شرایطی که تمامکشور روی رونق فراوری متمرکز شده، بهتر بود که شرکت توزیع گاز به جای اخذ هزینه ها قبل از راه اندازی واحدهای صنعتی، بعد از راه اندازی هزینه ها را اخذ می کرد، درحالی که هم اکنون چنین حمایتی وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نارسایی برق و گاز، شوکی بر قلب صنایع قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارسایی برق و گاز، شوکی بر قلب صنایع قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید