نزدیک ترین سیاره گازی جوان کشف شد

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، محققان در فاصله 330 سال نوری از زمین یک سیاره عظیم و جوان گازی کشف کرده اند که تنها 5 میلیون سال عمر دارد.

نزدیک ترین سیاره گازی جوان کشف شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ دبیر فیزیک به نقل از تک اکسپلوریست، محققان در فاصله 330 سال نوری از زمین یک سیاره عظیم و جوان گازی کشف کرده اند که نزدیک ترین سیاره گازی جوان کشف شده نسبت به زمین است.

این سیاره 10 برابر سنگین تر از مشتری است و مدار سیاره اطراف ستاره میزبانش تقریبا 600 برابر زمین از دور خورشید است.

سیاره کشف شده 2MASS 1155-7919 b نام گرفته و به گفته محققان ممکن است به تدریج رشد اندکی را پشت سر بگذارد و درنهایت مانند مشتری یا زحل شود.

دانشمندان موسسه فناوری روچستر که پیروز به کشف این سیاره شده اند می گویند: این کشف یک روش جدید جالب برای بررسی چگونگی شکل گیری غول های گازی ارائه می دهد.

آنی دیکسون- وندرولد محقق ارشد این پژوهش تأکید می کند: گرچه بسکمک از سیارات دیگر از طریق مأموریت کپلر و مأموریت های دیگر مانند آن کشف شده اند، اما تقریباً همه سیارات کشف شده قدیمی هستند؛ حجم این سیاره جدید 10 بار بیشتر از مشتری است؛ این امر نشان می دهد شی آسمانی یک سیاره جوان است که هنوز فرآیند تشکیل آن تمام نشده است.

دانشمندان با استفاده از داده های رصدخانه فضایی گایا به این سیاره دست پیدا کرده اند و باور دارند این سیاره حدود 5 میلیون سال عمر دارد و هزاران بار از خورشید جوان تر است.

به گفته محقق این پژوهش، این که چگونه این سیاره جوان و غول پیکر از ستاره خود دور است یک راز است که باید کشف شود؛ تصویربرداری، پیگیری و طیف سنجی به ستاره شناسان کمک می کند تا درک کنند که چگونه سیارات عظیم می توانند در چنین مدارهای وسیعی به سرانجام برسند.

این کشف در یادداشتهای تحقیقاتی انجمن نجوم آمریکا منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "نزدیک ترین سیاره گازی جوان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیک ترین سیاره گازی جوان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید