بلندگوی خبرهای تلخ نباشید

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، گاهی خبرهای بد همه ما را محاصره می کنند؛ انگار راه فراری وجود ندارد. بعد از آتش سوزی مهیب استرالیا، عزادار سقوط هواپیما می شویم، چند روز بعد از خبر سقوط، چیزهایی را در مورد شیوع ویروس خطرناک کرونا در برخی کشورها می شنویم و کمی بعد در کانال های خبری صحنه فرود هواپیمای مسافربری در خیابانی در ماهشهر را می بینیم.

بلندگوی خبرهای تلخ نباشید

خبرهای تلخ گاهی گوشه گوشه جهان را محاصره می کنند و در عصر ارتباطات، زودتر از آنها با خبر می شویم، اطلاعات جزئی تری را در موردشان می خوانیم و حتی با شایعات بی اساسی که در مورد این خبرها دهان به دهان می چرخد، بار نگرانی بیشتری را به دوش می کشیم.

استرس بیشتر ما را خبرخوان تر می کند

محققان می گویند که حدود 2.5 میلیارد کاربر در جهان، در شبکه های اجتماعی مجازی فعالیت دارند؛ کاربرانی که آگاهانه یا ناخودآگاه به خواندن یا شنیدن خبرهای تلخ تن داده و آنها را بازنشر می کنند.

بازار انتشار اخبار تلخ در همه جهان داغ است و نیمی از آمریکایی ها معتقدند که خبر خواندن، چه فاجعه ای در میان باشد و چه نه، به آنها استرس می دهد. اما با وجود همه این استرس ها، 10درصد بزرگسالان این کشور، هر ساعت خبرها را چک می کنند و 20 درصدشان هم مدام درگیر شبکه های اجتماعی مجازی می شوند.

می خواهیم بدانیم که در جهانیمان چه می گذرد

عجیب نیست که اگر شما هم با وجود همه ناراحتی روزهای گذشته و استرس هایی که تحمل کرده اید، با ولع بیشتری به خبرخوانی رو آورده باشید. آگاه بودن برای بسکمک از افراد ارزش تلقی می شود و خبرخوان های حرفه ای هم آگاهی شان از رویدادهای هر روزه را با ارزش تلقی می کنند.

با این وجود روانشناسان می گویند استرس مداومی که تکرار خبرهای تلخ به افراد وارد می کند، نه تنها آنها را افسرده و مضطرب می کند، بلکه احتمال ابتلایشان به بیماری های مختلف جسمی مثل آرتریت، سردرد، ناراحتی های گوارشی یا بیماری های قلبی را بالا می برد.

به گفته متخصصان، اخبار مربوط به جنگ، شیوع بیماری ها و بلایای طبیعی بیشترین تاثیر را بر روان افراد می گذارند و زنان و بچه ها، بیشتر از مردها قربانی تاثیر مخرب این خبرها می شوند.

بله! نمی توان بدون خبرها زندگی کرد

اینکه شما را توصیه به نخواندن اخبار کنیم، نه تنها عملی نیست، بلکه غیرمسئولانه هم به نظر می رسد. شما هم حق دارید بدانید که در جهانتان چه می گذرد تا شاید بتوانید سهم کوچکی را در ساختن جهانیی بهتر ایفا کنید.

اما برای اینکه اخبار منفی شما را از پا در نیاورند، باید از راهکارهای مراقبتی هم کمک بگیرید. عمل کردن به توصیه هایی که مربوط به سلامت عمومی می شوند (مثل ورزش و تغذیه مناسب) حال شما را حتی در این روزهای سخت هم بهتر می کنند، اما در کنار آنها باید به چند نکته دیگر هم توجه کنید:

پستچی نامه های بد نباشید؛ مراقب رفتارتان باشید! شما هم در این روزها به محل کار یا هر جمع دیگری که وارد می شوید، اخبار فجایع را تکرار می کنید؟ شما با این کار نه تنها در مضطرب کردن اطرافیانتان نقش دارید، بلکه حال خودتان را هم هر روز بدتر می کنید.

خبر تکراری نخوانید؛ به دنبال کنکاش همه خبرها نباشید. گاهی دانستن تمامی ابعاد فاجعه حاصلی جز خراب تر کردن حالتان ندارد. خیره شدن به بدن سوخته حیوانات در آتش سوزی استرالیا، تنها به تحمل اضطراب و غم بیشتر منجر می شود. پس خودتان را با خواندن اخبار تکراری و دیدن تصاویر دلخراش شکنجه ندهید.

سراغ هر رسانه ای نروید؛ این روزها بازار شایعات داغ است و ممکن است که یک شایعه بی اساس حالتان را حسابی خراب کند. سعی کنید خبرها را از منبع های معتبر پیگیری کنید و هر شایعه ای را نپذیرفته و بازنشر نکنید.

بنویسید؛ خاطره نویسی در این روزها حتما حالتان را بهتر می کند. سعی کنید آنچه که بر روانتان می گذرد را روی کاغذ بیاورید تا آرامش بیشتری بگیرید. مطمئن باشید که این کار بی نتیجه نخواهد بود.

منبع: مجله شنبه

به "بلندگوی خبرهای تلخ نباشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندگوی خبرهای تلخ نباشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید