فراوری 20 درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است

به گزارش وبلاگ دبیر فیزیک، خبرنگاران/گیلان رئیس اداره امور عشایر گیلان درآمد ناخالض فراوریات دامی جامعه عشایر استان را 1480 میلیارد ریال دانست و گفت: فراوری 20 درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است.

فراوری 20 درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است

فرامرز هادی زاده امروز در جلسه شورای عشایری استان گیلان که در استانداری برگزار گردید، با بیان اینکه جامعه عشایری همیشه نقش شاخص و مشخص کننده ای در سرنوشت سیاسی حیات مالی کشور داشته است، اظهار کرد: عشایر 28 درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور را دارند.

وی فراوری 25 درصد گوشت قرمز، فراوری 35 درصد صنایع دستی، عرضه سالانه 9.5 میلیون راس دام به بازار مصرف، در اختیار داشتن 790 هزار هکتار اراضی کشاورزی و ظرفیت های قابل توجه در حوزه گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی را از جمله کارکردهای مالی عشایر دانست.

رئیس اداره امور عشایر سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به شرایط عشایر استان، توضیح داد: طبق سرشماری سال 1387 جمعیت عشایری استان در دوره قشلاقی 3107 نفر در قالب 619 خانوار بوده است. همچنین استان گیلان محل استقرار 15 طایفه شامل 11 طایفه تالش و چهار طایفه رودبار و 35 تیره در دوره ییلاقی است.

هادی زاده آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن و شفت را از جمله کانون های اسکان عشایر گیلان دانست و بیان کرد: در مجموع 153 کانون حمایتی داریم. عشایر گیلان تعداد 756 هزار و 339 راس دام سنگین و سبک در اختیار دارند. فراوریات عشایر نیز شامل گوشت فراوری شده به میزان 3400 تن، پشم و مو و صنایع دستی به ارزش 70 میلیارد ریال و شیر و فرآورده های لبنی به میزان 6340 تن است.

وی درآمد ناخالض فراوریات دامی جامعه عشایر استان را 1480 میلیارد ریال دانست و گفت: 244 هزار هکتار مرتع در استان گیلان داریم که از این میزان 46 هزار و 621 هکتار از مراتع در شهرستان تالش در اختیار جامعه عشایر قرار گرفته است.

رئیس اداره امور عشایر گیلان بیشترین جمعیت عشایری و دام استان را مربوط به شهرستان تالش و کمترین را مربوط به شهرستان صومعه سرا دانست و متذکر شد: هر خانوار شاغل عشایری حدود هفت شغل را در بیرون از جامعه خود پشتیبانی می نماید.

هادی زاده از اجرای طرح بیمه اجباری دام سبک عشایر برای حدود 16 هزار راس اطلاع داد و توضیح داد: اولین شرکت تعاونی عشایری استان گیلان با تعداد 768 نفر عضو در شهرستان ماسال در سال 95، دومین شرکت تعاونی عشایری با تعداد 500 نفر عضو در شهرستان رضوانشهر در سال 96 و سومین شرکت تعاونی عشایری با تعداد 1650 نفر عضو در شهرستان تالش در سال 97 تاسیس شد.

وی اجرای زنجیره فراوری گوشت قرمز و پرورش گوسفند داشتی، توزیع انواع نهاده های دامی شامل جو، یونجه، سبوس گندم و کاه، اجرای بیمه دام عشایری با کارگزاری بانک کشاورزی، فرآوری، بازاریابی و فروش محصولات لبنی و صنایع دستی فراوریی عشایر و اجرای طرح بیمه اجتماعی عشایری را مد نظر تشکل های تعاونی عشایری استان دانست و اعلام کرد: عدم انطباق آمار میدانی عشایر براساس خدمات ارائه شده با آمارگیری سال 1387 موجب کاهش سهم عشایر از امکانات و مانع رسیدگی و خدمات رسانی به جامعه عشایر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فراوری 20 درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 20 درصد پروتئین گیلان در اختیار عشایر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید